Seminární práce z předmětu Sociálně-psychologické kompetence manažera - Interkulturní kompetence manažera
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ
FAKULTA PODNIKATELSKÁ
SEMINÁRNÍ PRÁCE Z PŘEDMĚTU
Sociálně-psychologické kompetence manažera
Název práce
Interkulturní kompetence manažera
Autor: Pavel Němec
Ročník, obor, skupina: 1, Ekonomika podniku, E14
Datum: 30.11.2012
Obsah
1. Úvod 3
2. Interkulturní kompetence 3
2.1 Interkulturní vnímání 3
2.2 Interkulturní pojetí managementu a měření kulturních rozdílů 4
3. Mezinárodní management 6
3.1 Nové schopnosti manažerů 7
4. Závěr 10
Úvod
Tato seminární práce se zabývá řízením lidí různých národností. Každý národ má jinou kulturu a jejich znalost je důležitá pro manažery pracující v multikulturním prostředí jako jsou nadnárodní společnosti. Cílem práce je poznat rozdíly mezi jednotlivými kulturami v oblasti managementu a poznat, jakými schopnostmi by měl manažer pracující v mezinárodním prostředí disponovat.
Interkulturní kompetence
Kompetence se dá vnímat jako způsobilost, jako soubor znalostí, dovedností, zkušeností, postojů, hodnot a vlastností, jinak řečeno soubor určitých předpokladů k vykonávání určité činnosti. V dnešní době už se těžko skryjeme před postupem globalizace a setkáváním se s cizími kulturami. Interkulturní kompetence je ve své podstatě schopnost styku s lidmi z jiného kulturního prostředí. Tato schopnost je důležitá ve velkém množství pracovních odvětví dnešního světa, ale i v běžném životě mnoha z nás. Je stejně tak důležitá pro účastníky výměnných pobytů, jako je například Erasmus, pro vojáky, kteří se účastní zahraničních misí, pro aspiranty na zaměstnání ve velkých i malých mezinárodních firmách, pro politiky, zkušené businessmany, jako i pro člověka, který se rozhodne jít zkusit své štěstí do zahraničí, nebo člověka, který si najde svou životní lásku jinde, než v zemi kde se narodil.
Interkulturní vnímání
Každý člověk má své interkulturní jednání jiné a reaguje na interkulturní situace jinak. Můžeme rozlišit čtyři základní typy lidí:
Typ ignorující – Každý kdo nejedná a nemyslí podle jeho zvyklostí je podle něj hloupý, neochotný a neschopný. Rozdílům zapříčiněným kulturními rozdíly nepřikládá žádnou váhu.
Typ univerzální – Kulturní rozdíly pro něj téměř neexistují, nepřikládá jim velkou váhu. Řídí se pravidlem, že všechny problémy i ty, které vznikají kulturní odlišností, se dají vyřešit, pokud je člověk přátelský, tolerantní a vnímavý.
Typ výkonový – Je pro něj rozhodující, jestli je člověk schopen stanovit si cíl a jít za ním. Možnost, že kulturní vlivy do určité míry ovlivňují myšlení a jednání si nepřipouští. Člověk, který je schopný se prosadit a zná své schopnosti a potenciál, je schopný se prosadit bez ohledu na kulturní odlišnosti.
Typ potenciálový – Vychází z přesvědčení, že kulturní rozdíly se dají navzájem sladit a mohou být pro obě strany přínosem. Myšlení ovlivněno více kulturami je podle něj myšlení s potenciální hodnotou.