Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Seminární práce z předmětu Sociálně-psychologické kompetence manažera - Interkulturní kompetence manažera

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (59.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ

FAKULTA PODNIKATELSKÁ

SEMINÁRNÍ PRÁCE Z PŘEDMĚTU

Sociálně-psychologické kompetence manažera

Název práce

Interkulturní kompetence manažera

Autor: Pavel Němec

Ročník, obor, skupina: 1, Ekonomika podniku, E14

Datum: 30.11.2012

Obsah

1. Úvod 3

2. Interkulturní kompetence 3

2.1 Interkulturní vnímání 3

2.2 Interkulturní pojetí managementu a měření kulturních rozdílů 4

3. Mezinárodní management 6

3.1 Nové schopnosti manažerů 7

4. Závěr 10

  1. Úvod

Tato seminární práce se zabývá řízením lidí různých národností. Každý národ má jinou kulturu a jejich znalost je důležitá pro manažery pracující v multikulturním prostředí jako jsou nadnárodní společnosti. Cílem práce je poznat rozdíly mezi jednotlivými kulturami v oblasti managementu a poznat, jakými schopnostmi by měl manažer pracující v mezinárodním prostředí disponovat.

  1. Interkulturní kompetence

Kompetence se dá vnímat jako způsobilost, jako soubor znalostí, dovedností, zkušeností, postojů, hodnot a vlastností, jinak řečeno soubor určitých předpokladů k vykonávání určité činnosti. V dnešní době už se těžko skryjeme před postupem globalizace a setkáváním se s cizími kulturami. Interkulturní kompetence je ve své podstatě schopnost styku s lidmi z jiného kulturního prostředí. Tato schopnost je důležitá ve velkém množství pracovních odvětví dnešního světa, ale i v běžném životě mnoha z nás. Je stejně tak důležitá pro účastníky výměnných pobytů, jako je například Erasmus, pro vojáky, kteří se účastní zahraničních misí, pro aspiranty na zaměstnání ve velkých i malých mezinárodních firmách, pro politiky, zkušené businessmany, jako i pro člověka, který se rozhodne jít zkusit své štěstí do zahraničí, nebo člověka, který si najde svou životní lásku jinde, než v zemi kde se narodil.

  1. Interkulturní vnímání

Každý člověk má své interkulturní jednání jiné a reaguje na interkulturní situace jinak. Můžeme rozlišit čtyři základní typy lidí:

  • Typ ignorující – Každý kdo nejedná a nemyslí podle jeho zvyklostí je podle něj hloupý, neochotný a neschopný. Rozdílům zapříčiněným kulturními rozdíly nepřikládá žádnou váhu.

  • Typ univerzální – Kulturní rozdíly pro něj téměř neexistují, nepřikládá jim velkou váhu. Řídí se pravidlem, že všechny problémy i ty, které vznikají kulturní odlišností, se dají vyřešit, pokud je člověk přátelský, tolerantní a vnímavý.

  • Typ výkonový – Je pro něj rozhodující, jestli je člověk schopen stanovit si cíl a jít za ním. Možnost, že kulturní vlivy do určité míry ovlivňují myšlení a jednání si nepřipouští. Člověk, který je schopný se prosadit a zná své schopnosti a potenciál, je schopný se prosadit bez ohledu na kulturní odlišnosti.

  • Typ potenciálový – Vychází z přesvědčení, že kulturní rozdíly se dají navzájem sladit a mohou být pro obě strany přínosem. Myšlení ovlivněno více kulturami je podle něj myšlení s potenciální hodnotou.

Témata, do kterých materiál patří