Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výcuc_makro (1)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.02 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

včetně neexistence velkých výdajů státu. To vše narušuje konkurenci na trhu, zvýhodňuje 
některé subjekty na trhu, brzdí soukromé iniciativy a tím i hospodářský růst. 

  Instituce zajišťující spravedlnost – dodržování smluv, ochrana soukromého vlastnictví a volné 

konkurence (nejčastěji ve formě zákonů) 

  Velký trh a volný vstup na něj – hlavní překážka vzniku nedokonalé konkurence (monopolizujícím 

snahám) 

2.3 Tržní síly – nabídka a poptávka 

2.3.1 Nabídka (Supply) 

Nabídka -  je množství zboží, které jsou výrobci ochotni vyrobit a prodat za určité ceny. 

Zákon rostoucí nabídky – S růstem ceny zboží (při jinak nesměnných nákladech) roste množství zboží, 
které výrobci a prodejci na trhu nabízí. 

Dělení nabídky: 

  individuální – nejčastěji jednoho výrobce  tržní – souhrn individuálních nabídek na určitém vymezeném trhu  celkovou, agregátní  - souhrn všech individuálních nabídek na všech trzích zboží a služeb 

v ekonomice

Nabídková křivka – Křivka nabídky vyjadřuje reakci výrobců a prodejců na změny cen zboží. Znázorňuje, 
jaké množství výrobků a služeb při různých cenách budou ochotni vyrábět a dodávat na trh. 

2.3.2 Poptávka (Demand) 

Poptávka – je množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určité ceny. 

Zákon klesající poptávky – S růstem ceny poptávané množství zboží a služeb klesá. 

Dělení poptávky:  

  individuální – nejčastěji jednoho kupujícího  tržní – souhrn individuálních poptávek na určitém vymezeném trhu  celková, agregátní – souhrn všech individuálních poptávek na všech trzích zboží a služeb

Poptávková křivka – Vyjadřuje reakci kupujících na změny ceny zboží. Pokud je cena vysoká, jsou 
kupující ochotni nakupovat menší množství zboží, při snížení ceny jejich ochota nakupovat roste. 

Témata, do kterých materiál patří