Výcuc_makro (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Nedokonalá konkurence – pokud již jedna z podmínek dokonalé konkurence není splněna, jedná se o
trh nedokonale konkurenční
Nedokonalá konkurence představuje selhání trhu a vede k jeho neefektivitě. V nedokonalé konkurenci
mají firmy možnost ovlivňovat ceny svých produktů, a tedy nejsou nuceny vyrábět s minimálními
průměrnými náklady.
Formy nedokonalé konkurence:
monopol
oligopol
monopolistická konkurence
Kartelové dohody
monopson
externality
Externality – Firmy nebo lidé přenášejí náklady (negativní externality) nebo přínosy (pozitivní
externality) na jiné subjekty, aniž tyto subjekty dostanou za náklady řádně zaplaceno, anebo aniž za
přínos přiměřeně platí.
3. Agregátní nabídka a agregátní poptávka
Agregátní nabídka a agregátní poptávka spolu tvoří mechanismus, který určuje celkový produkt,
zaměstnanost a cenovou úroveň ve státě a proto ovlivňují ekonomickou prosperitu státu.
3.1 Agregátní nabídka – AS (Aggregate Supply)
Agregátní nabídka se vztahuje k rozsahu celkového národního produktu, který firmy o své vůli v daném
období vyrábějí a prodávají. Agregátní nabídka (AS) závisí na cenové úrovni. Na výrobní kapacitě firem a
na úrovni nákladů.
Agregátní nabídka vyjadřuje celkovou nabídku zboží a služeb v ekonomice, vyjádřenou v peněžní
podobě, kterou jsou firmy ochotny vyrobit v daném časovém období.
Dlouhodobá agregátní nabídka (ASL /LAS) představuje potenciální produkt ekonomiky.
3.2 Agregátní poptávka – AD (Aggregate Demand)
Agregátní poptávka se vztahuje k celkovému (agregovanému) množství produktu státu, který
spotřebitelé, firmy, cizinci a vlády o své vůli v daném období nakoupí. Závisí na cenové úrovni, výši
důchodů obyvatelstva, hospodářsko-politických podmínkách doma i v zahraničí.