Výcuc_makro (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Hodnoty koeficientů cenové elasticity Es a ED a jejich interpretace:
1 < E
(S,D) < ∞
pružná
0 < E
(S,D) < 1
nepružná
E
(S,D) = 1
jednotkově pružná
E
(S,D) = 0
absolutně (dokonale) nepružná
E
(S,D) = ∞
absolutně (dokonale) pružná
Hlavní faktory ovlivňující elasticitu:
význam zboží pro spotřebitele – čím vyšší význam, tím nižší elasticita
podíl výdajů na statek v rozpočtu spotřebitele – čím větší podíl výdajů, tím vyšší elasticita
existence a dostupnost substitutů – čím více substitutů, tím vyšší elasticita
časové hledisko – v krátkém období je přechod k substitutům složitější, proto delší časový
horizont vede k elastičtější poptávce
Hlavní faktory ovlivňující elasticitu nabídky:
časové hledisko – v krátkém období je zvýšení nabízeného množství limitováno (nutnost
přizpůsobení výroby). Delší časový horizont zvyšuje elasticitu nabídky
dostatek zásob – zvyšuje elasticitu nabídky (umožnuje rychlé zvýšení výroby) existence a dostupnost volných zdrojů – zvyšuje schopnost vyprodukovat větší objem zboží,
zvyšuje elasticitu
technologická náročnost výroby – technologicky náročnější výrobky jsou méně cenově elastické
2.4 Dokonalá a nedokonalá konkurence
Dokonalá konkurence – základním předpokladem dokonalé konkurence je existence velkého počtu
prodávajících a kupujících. Aby byl trh dokonale konkurenční, musí být splněny všechny podmínky
dokonalé konkurence:
velký počet firem
homogenní produkt – identický produkt, o koupi se rozhodujeme pouze na základě ceny
dokonalá informovanost všech kupujících o všech prodávajících a jejich cenách
nulové náklady kupujících na změnu prodejce