Výcuc_makro (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Výjimky ze zákona klesající poptávky:
Giffenův statek - představuje zboží, které je spotřebiteli vnímané jako podřadné. Zvýšení jeho
ceny vede k růstu poptávaného množství (nízká cena budí nedůvěru, odrazuje od koupě)
Veblenův statek – jedná se o exkluzivní nebo výjimečné komodity, u kterých s růstem ceny roste
poptávané množství a naopak s poklesem ceny poptávané množství klesá – komodity již nejsou
považovány za výjimečné a exkluzivní.
Snobský efekt – obdoba Veblenova statku, tento jev se vyskytuje u zboží vnímaného jako
luxusní. S růstem ceny poptávané množství roste. Vyšší ceny spotřebitel chápe jako impuls
výjimečnosti, prestiže.
2.3.3 Rovnováha na trhu (Equilibrium)
Rovnováha – Rovnováha na trhu je taková situace, kdy nevzniká tendence ke změně. Nastává, když při
ceně nevzniká ani přebytek, ani nedostatek daného zboží.
Rovnováha II. – Při určité ceně výrobci nabízejí právě takové množství zboží, jaké spotřebitelé při této
ceně chtějí koupit.
Makroekonomická rovnováha – Obecně, všechny trhy jsou vyčisťovány prostřednictvím změn cen =
všeobecné čištění trhů. Princip všeobecného čištění trhů je základem utváření všeobecné rovnováhy,
která představuje rovnováhu v ekonomice.
2.3.4 Cenová pružnost (elasticita) nabídky a poptávky
Cenová pružnost – vyjadřuje vztah mezi změnou ceny zboží a změnou poptávaného/nabízeného
množství tohoto zboží.
Koeficient cenové elasticity – udává, o kolik % se zvýší nebo sníží poptávané/nabízené množství, pokud
se cena zvýší nebo sníží o 1%.
𝐸𝐷,𝑆 =
𝑄2 − 𝑄1
𝑄1 + 𝑄2
2
𝑃2 − 𝑃1
𝑃1 + 𝑃2
2
=
𝑄2 − 𝑄1
𝑃2 − 𝑃1
𝑥
𝑃1 + 𝑃2
𝑄1 + 𝑄2
Pokud se poptávka chová v souladu se zákonem klesající poptávky, potom koeficient cenové elasticity
poptávky vyjde jako záporné číslo, a proto se uvádí v absolutní hodnotě.