Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výcuc_makro (1)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.02 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Výjimky ze zákona klesající poptávky: 

  Giffenův statek  - představuje zboží, které je spotřebiteli vnímané jako podřadné. Zvýšení jeho 

ceny vede k růstu poptávaného množství (nízká cena budí nedůvěru, odrazuje od koupě)

  Veblenův statek – jedná se o exkluzivní nebo výjimečné komodity, u kterých s růstem ceny roste 

poptávané množství a naopak s poklesem ceny poptávané množství klesá – komodity již nejsou 
považovány za výjimečné a exkluzivní.

  Snobský efekt – obdoba Veblenova statku, tento jev se vyskytuje u zboží vnímaného jako 

luxusní. S růstem ceny poptávané množství roste. Vyšší ceny spotřebitel chápe jako impuls 
výjimečnosti, prestiže.

2.3.3 Rovnováha na trhu (Equilibrium) 

Rovnováha – Rovnováha na trhu je taková situace, kdy nevzniká tendence ke změně. Nastává, když při 
ceně nevzniká ani přebytek, ani nedostatek daného zboží. 
Rovnováha II. – Při určité ceně výrobci nabízejí právě takové množství zboží, jaké spotřebitelé při této 
ceně chtějí koupit. 

Makroekonomická rovnováha – Obecně, všechny trhy jsou vyčisťovány prostřednictvím změn cen = 
všeobecné čištění trhů. Princip všeobecného čištění trhů je základem utváření všeobecné rovnováhy, 
která představuje rovnováhu v ekonomice. 

2.3.4 Cenová pružnost (elasticita) nabídky a poptávky 

Cenová pružnost – vyjadřuje vztah mezi změnou ceny zboží a změnou poptávaného/nabízeného 
množství tohoto zboží.  

Koeficient cenové elasticity – udává, o kolik % se zvýší nebo sníží poptávané/nabízené množství, pokud 
se cena zvýší nebo sníží o 1%. 

𝐸𝐷,𝑆 =  

𝑄2 − 𝑄1

𝑄1 + 𝑄2

2

𝑃2 − 𝑃1

𝑃1 + 𝑃2

2

=

𝑄2 − 𝑄1

𝑃2 − 𝑃1

𝑥

𝑃1 + 𝑃2

𝑄1 + 𝑄2

Pokud se poptávka chová v souladu se zákonem klesající poptávky, potom koeficient cenové elasticity 
poptávky vyjde jako záporné číslo, a proto se uvádí v absolutní hodnotě. 

Témata, do kterých materiál patří