Jakost v podniku - Systémy kvality - Zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Plánování jakosti (plány jakosti)
Základní a nejdůležitější součástí plánování jakosti u firmy je stanovení cílů jakosti. Jde o proces formování cílů jakosti a vývoje prostředků pro splnění těchto cílů s maximálním ohledem na požadavky zákazníků. Plány jakosti jsou výrazem prosazení systémového přístupu k zajišťování jakosti, prvním důkazem toho, že řízení jakosti se stalo procesem trvalým a průřezovým. Deklarováním politiky jakosti a na to navazující proces plánování jakosti představují dva nejdůležitější vstupní prvky strategického řízení jakosti. Cíl jakosti: kvantifikovatelné údaje o znacích jakosti, popisujících, čeho se má v oblasti jakosti dosáhnout k určenému termínu v budoucnosti.
Certifikace
Prověrka, že něco odpovídá požadavkům.
• Výrobková – výrobky jsou buď neregulované × regulované; regulované musí splňovat určité požadavky stanovené normou či zákonem → výrobky, které při nejakosti mohou ohrozit zdraví uživatele či způsobit velkou majetkovou škodu (např. tlakové nádoby, ale i hračky); metody hodnocení jsou podle nebezpečnosti produktu různě přísné (modulární systém A-G), kde nejnižší stupeň (A) umožňuje prodej na základě čestného prohlášení výrobce, vyšší moduly pak mohou vyžadovat zavedený systém řízení jakosti (ISO apod.);
• Personální – certifikát za kompetenci (např. certifikovaný účetní, apod.)
• Systému – certifikát slouží jako důkaz kvality pro odběratele; udělují certifikační autority – autority jsou nestejně náročné – je třeba zjistit u odběratele, kterou autoritu uznává;
Certifikační autorita provádí vstupní audit, kontrolní audity (cca. jednou za 2 roky) a v případě stížností na jakost mohou provést přepadový audit; průběh auditu:
1. kontrola firemní dokumentace (směrnice, příručka jakosti a postupy) vůči ISO ČSN 9000
2. kontrola firemní dokumentace vůči firemní praxi