Jakost v podniku - Systémy kvality - Zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7 jednoduchých nástrojů jakosti
1. Sběr a třídění údajů (kontrolní tabulky): Tento jednoduchý nástroj řízení jakosti slouží k zaznamenání potřebných dat o zkoumaném jevu. Z tohoto důvodu je kladen mimořádný důraz na správnost a pravdivost zaznamenaných dat. Tabulky musí být jednoduché a přehledné. Cílem je aby bylo možné relativně rychle vyhledávat příčiny neshod. Dále musí být zcela jasný přehled o původu každé položky, způsobu získávání daných dat, místa sběru dat, časových souvislostech.
2. Histogramy: Histogram (sloupcový graf) nám umožňuje zpřehlednit velké množství naměřených hodnot, které jsou zapsány do tabulek. Toto znázornění je ve své podstatě znázornění intervalového rozdělení četností určitého sledovaného znaku jakosti.
3. Vývojové diagramy: Tyto diagramy se používají ke znázornění průběhu a struktury velmi složitých procesů, jejichž slovní popis by byl velmi zdlouhavý a nepřehledný.
4. Paretův diagram: Tento nástroj je též znám pod názvem Paretova analýza. Paretův diagram je založen na trz. Paretově principu, tj. že 80% následků je způsobeno 20% příčin. J.M. Juran ve své práci v řízení jakosti zjistil, že tento princip se objevuje i zde.
5. Diagram příčin a následků (Ishikawa): Pomocí tohoto jednoduchého nástroje řízení jakosti můžeme názornou formou zachytit většinu možných příčin, které vedly či v budoucnu mohou vést k nějaké nejakosti. Toto je provedení ex post. Je možné i užití tohoto diagramu i v podobě ex ante, tj. pro zajištění kvality budoucího jevu.
6. Korelační analýza: Korelační analýza je určena pro rychlé zjišťování existence určité závislosti mezi dvěma veličinami. Také se používá v těch případech řízení procesu jakosti, kdy je určitý znak jakosti v určité stochastické závislosti se znakem jakosti jiným-hůře zjistitelným.
7. Regulační diagramy: Regulační diagram je nástroj, který je schopen znázornit vývoj hodnoty sledovaného znaku jakosti v časové posloupnosti.
Metody řízení jakosti
Metoda FMEA: analýza vzniku možných vad a jejich důsledku, pokud vzniknou; dvě uplatnění:
• FMEA procesní – analyzuje podnikové procesy
• FMEA výrobková – zabývá se různými funkcemi výrobku má šest postupů, od odhalení chyby, přes kvantifikaci její závažnosti až po aplikaci nápravy
Metoda QFD (dům jakosti): vynalezen v Japonsku, jako první zavedla Toyota; Jde o zapracování zákazníkových požadavků (i skrytých požadavků) do výrobku. Řeší elementy:
• Co – určit co zákazník chce (používá se diagram afinity, nebo stromový diagram)
• Jak – jakými vlastnostmi bude výrobek zákazníkovi požadavky uspokojovat
• Důležitost požadavku pro zákazníka
• Vztah mezi požadavky zákazníka a vlastnostmi výrobku
Cyklus PDCA: plan-do-check-act → plánuj-jednej-kontroluj-zlepšuj;