Jakost v podniku - Systémy kvality - Zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Stabilizovaný výrobní proces – podstata je vyjádřená filosofií znalosti příčin nejakosti. Aby každý pracovník dovedl identifikovat příčiny vzniku neshod a následně je odstranit. Jedná se o postup ex post. Zajišťována pomocí systému jakosti ISO řady 9000.
Dokonalý výrobní proces – vyjádřený filosofií znalosti příčin jakosti. V dnešní době pro zaměstnance je tato podstata naprosto cizí, protože mají starosti se zjišťováním, proč to nejede a ne proč to jede. Jedná se o postup ex ante. Jde o vytváření vhodných podmínek pro úspěšnou realizaci výrobního procesu. Zajišťována pomocí systému jakosti TQM.
Smyčka jakosti – Zásobování
Pro zajištění jakosti v zásobování je třeba zabezpečit min. následující prvky:
a) požadavky na specifikace, výkresy a objednávky
b) výběr kvalifik. dodavatelů
c) dohoda o zajišťování jakosti
d) dohoda o ověřovacích metodách
e) předpisy pro řešení sporů v oblasti jakosti
f) plány přejímací (vstupní) kontroly
g) řízení přejímky
h) záznamy o jakosti z přejímky
Všeobecně činnosti zásobovacího oddělení lze rozdělit na:
1) činnosti vztahujíc se přímo k zajišťování jakosti výrobku
2) činnosti vztahující se na vlastní povinnosti tohoto oddělení
Smyčka jakosti – Poprodejní servis
Jestliže jsou technické parametry a ceny srovnatelné, dávají zákazníci přednost výrobkům firem známých svojí vysokou úrovní poskytovaných služeb! První příčinou této tendence jsou rostoucí požadavky spotřebitelů. Druhou příčinou je skutečnost, že většinu výrobků jde rozlišit už jen rozsahem a kvalitou služeb. Zajišťuje se tak normální činnost zakoupeného zboží. Což je mimořádně významné.
Zásady řízení jakosti
Při tvorbě řízení jakosti firmy je nutno dodržet následující zásady:
Zásada neustálého zlepšování: Jde o neustálé zlepšování směrem k dokonalému uspokojování potřeb a požadavků různých uživatelských trhů neboť kontrola a prevence v současné době již nestačí. V žádném případě nelze povolovat procenta zmetků či vadných výrobků, neboť tím vlastně plánujete nejakost.
Zásada neexistence žádné správné úrovně jakosti: Cíle musí být rok od roku pohyblivé, progresivní, a to jak v oblasti technické, tak i ekonomické.
Zásada soustředění pozornosti na řízení a zlepšování procesů: Tyto procesy je nutno mít pod kontrolou. Nejde přitom pouze o proces výrobní či technologický, ale o jakýkoli proces realizující se u firmy. Např: proces řízení, získávání informací, zpětné vazby, apod.
Zásada zavedení odběratelsko- dodavatelského modelu přes celou smyčku jakosti: Ve své podstatě jde o zavedení tzv. interního zákazníka, který musí dostat jen to nejlepší! Tento model se týká jak dvou po sobě následujících pracovišť např. technologických, tak i dvou na sebe pracovně navazujících útvarů firmy.