Jakost v podniku - Systémy kvality - Zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ekonomika jakosti
Výrobce nabízí svůj výrobek za cenu C, která je vyšší než úplné vlastní náklady vynaložené na jeho výrobu N. Uživatel je ochoten daný výrobek za cenu, která musí být vždy menší, než jsou celkové přínosy, které z výrobku získá za celou dobu jeho užívání. Požadavky na změnu úrovně jakosti určitého výrobku si zcela zákonitě vynutí i změny v oblasti jeho ekonomiky. Z tohoto důvodu je nutné těmto vztahům věnovat náležitou pozornost, a to ve všech etapách jeho vzniku i užití.
Politika jakosti
Jde o základní kámen podnikového systému ŘJ. Vyjadřuje hlavní ideu a zásady, které organizace v oblasti ŘJ hodlá prosazovat v souladu se svým posláním v tržním prostředí. Neexistuje obecně platný koncept politiky jakosti neboť každý podnik je svým způsobem jedinečným organismem a politika jakosti musí toto specifikum respektovat a navíc vyjadřovat i kreativitu managementu podniku. Jde o postupné zlepšování jednotlivých funkcí. Vyhlášení politiky jakosti se musí realizovat veřejně, neboť se s ní musí seznámit všichni pracovníci dané firmy. Dále musí být s touto politikou jakosti seznámeni všichni dodavatelé, odběratelé, většina zákazníků a podobně.
Spolupráce s dodavateli (strategie jakosti u dodavatelů)
Hl. důvody strateg. významu jakosti dodávek jsou:
a) množství materiálových a surovinových položek
b) podstatně vyšší úroveň nákladů vynakládaných na výrobu zabezpečovanou nekvalitními dodávkami
c) významná závislost mezi odběratelem a dodavatelem
d) možné další specifika odběratele
V praxi se ukazuje nutnost řešit problematiku jakosti dodávek min. v těchto oblastech:
1) Formulování politiky zajišťování jakosti dodávek. Hledání odpovědí na otázky:
◦ Co je základem vztahů mezi odběratelem a dodavatelem?
◦ Do jaké míry je nutné zdůrazňovat jakost dodávek?
◦ Využívat pro dodávky „dodavatelský vějíř“ nebo jediný zdroj?
◦ Využívat interní nebo externí dodavatele?
◦ Preferovat dlouhodobé partnerství?
◦ Vyplatí se poskytovat dodavatelům tech. pomoc?
2) Návrh struktury programu zajišťování jakosti dodávek. Měl by řešit problematiku tvorby vztahu mezi dodavatelem a odběratelem, který bude charakteristický splněním všech uživatelských požadavků a minimalizaci nutných výdajů na vstup. Kontrolu dodávky či její případnou opravu. Z hlediska struktury by měl zahrnovat:
◦ přesnou specifikaci požadavků na jakosti
◦ hodnocení dalších možných dodavatelů
◦ výběr vhodných dodavatelů podle zadaných kritérií
◦ společné plánování jakosti dodávek
◦ spolupráci s dodavatelem v průběhu plnění dodávky
◦ certifikaci vybraných dodavatelů
◦ motivaci dodavatelů
Úloha lidského činitele v řízení jakosti
Prvky systému řízení jakosti, tuto situaci charakterizuje tak, že vedení firmy: stanovuje a prosazuje strategii jakosti, která je odrazem celkové strategie firmy v dané oblasti. V rámci této strategie stanovuje cíle jakosti jako prostředek k realizaci strategie a dosahování cílů jakosti. Ustanovuje představitele vedení pro jakost. Zabezpečuje přezkoumání. Mezi manažery existuje značně názor, že většina provozních nezdarů a výrobních defektů je způsobena dělníky, zvláště pak jejich lhostejností. V mnoha případech by, ale dělníci neměli být obviňováni z problémů jakosti neboť tyto nedostatky je možno rozdělit následovně na nedostatky: ovlivnitelné dělníky, ovlivnitelné vedením. Nedostatky ovlivnitelné vedením patří do skupiny nedostatků, které dělníci nemohou ovlivnit. Zda-li nějaký nedostatek či defekt může být označen jako nedostatek ovlivnitelný dělníkem či vedením firmy závisí na rozsahu splnění následujících podmínek: dělník zná co by měl dělat, dělník zná výsledek své vlastní práce, dělník má prostředky pro ovlivnění výkonu.