Jakost v podniku - Systémy kvality - Zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jakost a třída výrobků
Jakost je možno definovat jako stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků. Jakost výrobků je stupeň způsobilosti, aby vyhověl účelu jeho využití. Jakost je souhrn vlastností výrobku, rozhodujících pro plnění jeho funkce za předepsaných provozních podmínek a při nejnižších vynaložených nákladech. Třída výrobků je skupina výrobků určená ke stejnému užití, avšak jen pro určitou úroveň potřeb, danou např. úrovní luxusnosti a náročnosti, počtem vedlejších znaků výrobku kromě základní funkce, určitým okruhem uživatelů, cenovou kategorií. Třídu výrobků tvoří např. rodinný osobní automobil, do které patří např Volkswagen Golf. Do jiné třídy patří vůz Tatra 613, který je určen jiným uživatelům. Tato třída vozidel se liší velikostí vozu, výkonem, vybavením i cenou.
Smyčka jakosti – Marketing (zabezpečení filozofie u marketingu)
V současné době je možno marketing označit za prioritní činnost nejen ve směru smyčky jakosti, tj. působením na výzkum, vývoj, ale i se zpětnou vazbou na odbyt a prodej. Tímto zjišťujeme, že analytická část marketingu podstatnou měrou vytváří tržní strategii firmy a tím se svým pojetím posouvá do výsledného efektu její ekonomiky, což potvrzuje jeho další orientaci na segmentaci trhů, kde se z pohledu jakosti, činnost zaměřená na zjištění potřeb zákazníků považuje za naprosto základní. Zde je nutné dále tuto činnost orientovat na průzkum činnosti konkurentů. U této části smyčky jakosti je potřeba poukázat na provázanost určitých marketingových aktivit, protože tyto vazby v účinných systémech jakosti jsou jednou z nutných podmínek budoucí spokojenosti a loajality zákazníků. Té bude dosaženo jen za předpokladu, že firma nabídne zákazníkům hodnoty převyšující nabídky konkurence. Pojem hodnota pro zákazníka marketingem často používaný je možné chápat jako optimální kompromis mezi užitkem a cenou.
Smyčka jakosti – Výroba (filozofie jakosti u výrobních procesů)
Moderní pojetí jakosti ve výrobě se orientuje na jakost výrobních procesů, kde základní filosofie vychází z předpokladu, že pouze z dokonalého výrobního procesu vychází dokonalý výrobek. To znamená, že požadujeme takový výrobní proces, kterým daný výrobek prochází bez dodatečných úprav, oprav apod. Zastává se názor, že výrobek, který vyžaduje dodatečné úpravy (tj. Vadný výrobek), má v etapě užití „sklon k selhání“. Zdůrazňuje se skutečnost, že nejméně 80% příčin závad souvisí s chybami konstrukčního řešení a s nedostatky technologických procesů a pouze 20 % vzniká přímo ve stádiu výroby. Proto také 75% opatření k zajištění jakosti se realizuje v předvýrobních etapách, 20% v průběhu kontroly výrobních procesů a pouze 5% připadá na technickou kontrolu hotových výrobků. Je možno definovat úrovně výrobního procesu: