Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie 2 RMAKP - 100 otázek a odpovědí 2009

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Vysvětlete Cobb-Douglasovu produkční funkci. Jakým způsobem ji změnil Rober M. Solow?

  • na tvorbě se podíleli Ch. Coby a P. Douglas

  • ukazuje závislost růstu domácího produktu na růstu práce a kapitálu

  • vychází z neoklasické funkce růstu Y = f(K, L)

  • exogenní technologický pokrok způsobí Y = A . f(K, L)

  • zvýšení A znamená, že daný kapitál a práce vytváří vyšší produkt → souhrnná produktivita faktorů

  • funkce Y = ALα . Kβ, kde α + β = 1 (produkt= konst. použité technologie a znalostí* množství práce * kapitál)

  • α - podíl pracovních důchodů na domácím produktu (W. L/Y, kde W – reálná mzda)

  • β - podíl kapitálových důchodů na domácím produktu (r . K/Y, kde r.K – objem důchodů plynoucích z kapitálu)

  • Solow – přidal třetí růstový faktor – technický pokrok exponenciální funkce času

  • Y(t) = A . ert . L(t)α . K(t)β

  • ert – vliv technického pokroku (r) v čase (t) na ekonomický růst

  • Y/L – růst produkce na jednotku práce, závisí na růstu kapitálu na jednotku práce K/L

  • technický pokrok – zvyšuje růst produktu na jednotku práce

  • téměř čtyři pětiny růstu produktu na pracovníka jsou v USA výsledkem technického pokroku

  1. Vysvětlete teorii endogenního růstu.

  • vysvětluje příčiny technologického pokroku, tech. pokrok bere jako výsledek působení vnitřních faktorů, neexistuje zde stálý stav, pracuje s fyzickým a znalostním kapitálem (lidský kapitál)

  • širší pojetí kapitálu K = KF + KN… (fyzický kapitál – stroje, zásoby, zařízení + znalostní kapitál – nové technologie a lidský kapitál)

  • zde má produkční funkce konstantní výnosy z kapitálu Y=a*K… a - konstanta

  • Technologický pokrok = růst znalostí → růst znalostního kapitálu KN

  • Příčina technologického pokroku = investice do znalostí (do výzkumu a lidského kapitálu)

  • u fyzického kapitálu se projevují klesající výnosy, u znalostního naopak může docházet k rostoucím výnosům ze znalostí

  • převratné technologie přinášejí výnosy, které mnohonásobně převyšují investiční náklady

  • znalosti mají charakter pozitivních externalit (napodobení objevu jedné firmy jinými firmami) → společenský užitek je vyšší než soukromý) – v ekonomice způsobí rostoucí výnosy

  • produkční funkce: Y = a. K

  • investiční funkce: I = s . Y

  • každý ∆K vyvolá proporcionální a . ∆Y

  • Převládá-li v zemi fyzický kapitál a znalostní kapitál je jen malý, budou se projevovat klesající výnosy z kapitálu → ekonomika se bude chovat podle Solowova modelu (klesající výnosy z kapitálu)

  • Pokud je významně zastoupen znalostní kapitál, ekonomika se bude chovat podle modelu endogenního růstu

  • – ekonomka stále roste, bez dosažení stálého

  1. Teorie bludného kruhu chudoby, lidského kapitálu, diskriminace,kriminality a rodiny 150 - 154

  • Neokeynesiánci tvrdí: chudé země mají tak nízký produkt, že z něho nejsou schopny spořit
    a akumulovat kapitál, protože nejsou schopny akumulovat kapitál, nejsou schopny zvýšit svůj produkt a zůstávají tak chudé – bludný kruh chudoby se uzavírá.

  • jedinec s nízkým příjmem nemá úspory, jež by proměnil v investice, nedokáže tedy zvýšit svou produktivitu a proto může dosahovat nízkého příjmu

  • vede k domněnce, že chudé země jsou odkázány na pomoc vyspělých zemí (jinak by nedokázaly bludný kruh přetnout a odstartovat ekonomický růst),

  • Chicagská škola : naráží na fakt, že peníze dostane vláda a né domácí podnikatelé, vztahuje se pouze k vztahu mezi kapitálem a růstem

  • lidé mají příležitost ke zvýšení svého důchodu a záleží jen na nich, zda ji využijí. Tou příležitostí je podnikatelská aktivita (jež je postavena na soukromém vlastnictví)

  • proto peníze z vyspělých států jsou neúčinné, když vlády je využívají k dosažení vlastních zájmů, pomocí zásahů do ekonomik (plánování, regulace, upevňování politické moci), kdyby je použili k podpoře soukromého vlastnictví, ekonomický rozvoj by byl mnohem rychlejší

  • proto by se mělo investovat do lidského kapitálu (vzdělání a zdraví lidí)

  • Teorie diskriminace: dle Beckera vzniká diskriminace na trhu práce, kdy dva lidé, jež mají stejnou produktivitu, jsou placeni rozdílně. Pokud se však liší produktivitou, o diskriminaci se nejedná.

  • Dokazuje, že na konkurenčních pracovních trzích není diskriminace možná – byla by z hlediska zaměstnavatelů iracionální.

  • Tudíž diskriminace vzniká buď na nekonkurenčním pracovním trhu (nedostatek konkurence) či v rámci iracionálního chování zaměstnavatele

  • Teorie kriminality: dle Beckera nejsou zločinci obětí sociálního prostředí

  • zločin je racionální rozhodnutí, kdy zločinec porovnává výnosy ze spáchaného trestného činu s náklady trestu (jsou vyváženy rizikem odhalení chycení či odsouzení)

  • Zavedení přísnějších trestů zvyšuje N a snižuje zločinnost, stejně tak např růst rizika odhalení.

  • Teorie rodiny: funguje na obdobném principu. Součástí teorie je i problematika sociálních dávek a pomoci státu. Podle Beckerova názoru mohou mít státem vyplácené dávky špatný vliv na společnost, protože oslabují přirozenou solidaritu mezi členy rodiny.

  • Lidé se v otázkách manželství rodiny a dětí rozhodují porovnáváním nákladů a výnosů (užitku), které nemusí být v peněžní podobě (i tak na ně lze aplikovat ekonomickou analýzu)

  • vycházel z předpokladu, že se lidé v dané oblasti rozhodují jako při nákupu nějakého zboží

  • Obě dvě teorie jsou založeny na předpokladu, že rozhodnutí jsou výsledkem srovnání užitků
    a nákladů.

Témata, do kterých materiál patří