Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKP - Podklady ke zkoušce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Monopolistická konkurenceVelký počet firem v odvětví, diferencovaný produkt, neexistence bariér vstupu do odvětví

MonopsonTrh na němž je jeden kupující. Síla monopsonu je potom schopnost kupujícího ovlivnit cenu ve svůj 
prospěch.

Oligopol – Cournotův modelZaložen na předpokladu, že v odvětví existují pouze 2firmy. Východiskem modelu je předpoklad, 
že první firma považuje při rozhodování o velikosti svého výstupu konkurenční firmy za konstatní v 
tom smyslu, že není ovlivňován produkcí firmy první. (tzn. První firma se domnívá, že druhá firma 
nebude změnou výstupu reagovat na změnu výstupu první firmy)

Kapital

Práce

Kapital

Práce

Stackelbergrův modelStejné předpoklady jako u cournotova modelu s vyjímkou vzájemné reakce firem: předpokládá 
reakci j-té firmy na změnu výstupu i-té firmy.
Ta firma, které se podaří zjisti, jakým způsobem bude její konkurent reagovat, bude realizovat 
výhodu v podobě většího zisku

Oligopol s cenovým vůdcemSituace kdy jedna firma v odvětví je při stanovení ceny iniciativní a ostatní firmy tuto cenu 
přebírají.

oligopol s dominant.firmou, barometrické cenové vůdcovství

S dominantní firmou =  firma, jejímiž jedinými konkurenty jsou četné menší firmy, neschopné 
svými rozhodnutími o výstupu či ceně zásadně ovlivnit trh

Kartel–

smluvní oligopol = sdružení na bázi smlouvy mezi účastníky, a to smlouvy otevřeně přiznávané

často sdružuje větší počet právně samostatných firem, většinou ze stejného odvětví, většinou  je 
vnitřními hodnotami izolován od vnějšku a tak i chráněn proti vstupu dalších subjektů

účelem dohod je dosahování max zisku pomocí společně dojednaných cen, objemů výroby a 
prodeje, případně i smluvních podmínek při jednání s mimokartelovými subjekty

Alternativní možnosti při stanovení cílů firmy než je maximalizace zisku–

dosažení určitého podílu na trhu

dlouhodobé přežití firmy (tento cíl je považován za prvotní, protože 
maximalizacekrátkodob.zisku nemusí zabezpečit dlouhodob.přežizí)

Témata, do kterých materiál patří