Mikroekonomie 2 PMIKP - Podklady ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
–
růst a expanze firmy (nejkomplexnější cíl protože růst firmy je jak cestou k zajištění zisku, tak i
cestou k zabezpečení jistotym autonomie a dlohodobého přežití)
Rozhodování o spotřeby prostředků na nákup kapitálu a dalších výrobních faktorů
–
Za základ pro rozhodnutí platí princip vnitřní výnosové procento = reálné úrok míry
Monopol – cenová diskriminace 1.stupněCílem cenové diskriminace je získání přebytku spotřebitele a jeho přeměna v dodatečný zisk.
Cen.diskriminace 1.stupně = největší možná segmentace trhu
–
monopol stanový každému spotřebiteli maximální cenu, kterou je spotřebitel ochoten zaplatit za
každou koupenou jednotku
Zlaté pravidlo maximalizace ziskuAby firma maximalizovala zisk, měla by volit takový výstup, aby se při jeho výrobě mezní příjmy
rovnaly mezním nákladům.
Nabídková křivka v monopoluNabídková křivka neexistuje, protože monopolní firma není příjemcem ceny, tzn. Že se cena a
mezní příjem při posouvání tržní poptávkové křivky neshodují.
Firma se nejspíše řídí pravidelm nabídky čili vyrovnává mezní příjem a mezní náklady.
Optimum monopolu maximalizujícího zisk
Úroková míra plní dvě významné funkce:1) vede domácnosti k tomu, aby obětovaly současnou spotřebu a zvyšovaly zásobu kapitálu
2) podněcuje firmy k vyhledávání co nejefektivnějších investičních příležitostí. Netrpělivost těch,
kteří vytvářejí úspory, a technologické podmínky výroby působí na vytváření rovnovážné úrokové
míry.
SUBVENCE K CENĚDruhým druhem zásahu státu do cenového systému je subvencování ceny. Stát doplácí výrobcům k
ceně určitou částku = subvenci. Subvence je záporná spotřební daň – na úkor daňových poplatníků
zvyšuje cenu výrobci a snižuje cenu spotřebiteli a také zvyšuje vyráběné a spotřebovávané množství
výrobků či služeb.
Přestože stát vyplácí subvenci pouze výrobcům, ve skutečnosti dotuje jak výrobce, tak i
spotřebitele. Spotřebitel totiž nakupuje za nižší cenu.