Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka 02 - Rovnováha spotřebitele

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (409 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

EKONOMIE : 2. Rovnováha spotřebitele, komparace kardinálního a ordinálního přístupu, vymezení vztahů pro rovnováhu, Marshallova funkce poptávky, Hicksova funkce poptávky, Slutského rozklad, chování spotřebitele za rizika, koncepty elasticit, odvození PCC, ICC, Engelových křivek, SE a IE pro normální a méněcenné statky.

Rovnováha spotřebitele

Užitek : subjektivní pocit uspokojení plynoucí ze spotřeby jednotlivých statků.

Celkový užitek: uspokojení spotřebitele z celého množství statku. Celkový užitek se s každým párkem zvyšuje, avšak tyto přírůstky uspokojení jsou čím dál tím menší.

Mezní užitek (MU): přírůstek uspokojení z další dodatečné jednotky statku. Mezní užitek s rostoucí spotřebou klesá.

Rovnováha spotřebitele

Racionálně jednající spotřebitel zvyšuje objem nákupu určitého zboží až do bodu, kdy se MU poslední peněžní jednotky vynaložené na jeho nákup rovná meznímu užitku poslední peněžní jednotky vynaložené na nákup všech ostatních statků.

Mezní užitek další jednotky vyšší než cena – efekt ze spotřeby další jednotky je vyšší, než výdaje potřebné na její získání. Spotřebitel je ochoten vynaložit na získání této jednotky větší částku než je její cena.

S růstem objemu spotřebovávaného zboží jeho mezní užitek klesá. Při určitém množství zboží se mezní užitek s cenou vyrovná. Pokud je mezní užitek další jednotky určitého zboží nižší než jeho cena, spotřebitel dá přednost jiným statkům a nákup tohoto zboží bude omezovat, dokud se nevyrovná mezní užitek s cenou. Optimální množství tedy spotřebitel nakoupí, pokud se mezní užitek rovná ceně (MU=P). Podmínkou rovnováhy spotřebitele je rovnost mezních užitků všech spotřebovávaných zboží ve vztahu k jejich cenám.

Rovnováha spotřebitele při nákupu jednoho zboží

Předpokládá se, že racionálně uvažující spotřebitel při rozhodování o koupi další jednotky určitého zboží porovnává mezní užitek, který by koupí další jednotky tohoto zboží získal, s cenou jednotky zboží. Pokud je cena vyšší než příslušný mezní užitek, nákup zboží spotřebitel neuskuteční.

Rovnováha spotřebitele při nákupu více zboží

Stav rovnováhy spotřebitele při nákupu více zboží lze identifikovat na základě veličiny mezní užitečnosti pomocí pravidla mezního užitku připadajícího na jednu vynaloženou peněžní jednotku. Dle tohoto pravidla je každé zboží nakupováno až do okamžiku, kdy je mezní užitek poslední peněžní jednotky vynaložené na toto zboží stejný jako mezní užitek poslední peněžní jednotky vynaložené na jakékoliv jiné zboží, které spotřebitel nakupuje. Za tohoto stavu hovoříme o stavu rovnováhy spotřebitele při nákupu více zboží.

Mezní užitečnost, připadající na jednu peněžní jednotku, musí být při rovnováze spotřebitele u všech nakupovaných zboží stejná.

Témata, do kterých materiál patří