Otázka 05 - Dokonalá konkurence, monopol
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Okruh: EKONOMIE
Dokonalá konkurence, krátkodobá a dlouhodobá rovnováha, typy odvětví, kritika modelu dokonalé konkurence, specifika dokonalé konkurence, matematické odvození rovnováhy. Monopol a Monoposon, rovnováha monopolní firmy, podmínky vzniku monopolu, alokační efektivnost, komparace dokonalé konkurence a monopolu. Měření monopolní a monopsoní síly, faktory ovlivňující vznik monopolní a monopsoní síly.
Zdroj:
skripta Mikroekonomie – Základní kurs od S. Škapa, str 56-64, 69-74
http://cs.wikipedia.org/wiki/Dokonal%C3%A1_konkurence
http://cs.wikipedia.org/wiki/Monopol
http://cs.wikipedia.org/wiki/Monopson
Dokonalá konkurence
Dokonalá konkurence je teoretický model trhu, ve kterém platí následující předpoklady:
Existuje velký počet kupujících a prodávajících, z nichž žádný nemůže ovlivnit cenu nebo velikost výstupu odvětví.
Produkce odvětví je homogenní.
Neexistují bariéry vstupu do odvětví a výstupu z něj.
Neexistují patenty, ochranné a obchodní známky, individuální podmínky nebo práva, která by zvýhodňovala jednoho prodávajícího subjektu v prodeji daného typu nebo skupiny zboží před ostatními.
Všichni prodávající a kupující mají dokonalé informace o cenách a množstvích zboží směňovaných na trhu.
Firmy maximalizují zisk, spotřebitelé maximalizují užitek.
Tyto předpoklady jsou tak silné, že tento model v realitě neexistuje. Slouží však pro základní pochopení fungování trhu a odvíjejí se z něj další tržní modely.
Hlavním specifikem dokonalé konkurence je dokonale elastická poptávka po výrobcích
Dosahování tržní rovnováhy a efektivnost
Skutečnost, že v dokonalé konkurenci existuje velký počet malých firem způsobuje, že každá z těchto firem tvoří jen minimální část celkového produktu (nabídky) odvětví, takže její vlastní činnost nemůže ovlivnit tržní cenu->poptávka po její produkci je dokonale elastická.
Příjmy v dokonalé konkurenci
Firmy si vzájemně konkurují, jejich konkurence tlačí ceny dolů a to až na minimální cenu. Minimální cena je ohraničena mezními náklady firem. Viz obr.
Pokud je cena konstantou, jsou celkové příjmy závislé pouze na objemu vyrobené produkce a jsou mu přímo úměrné. A protože průměrné příjmy jsou konstantní, mezní příjmy se jim rovnaní a proto MR=AR=P. Rovnovážná cena odráží současně mezní užitek spotřebitelů i mezní náklady výrobců.
Podmínka rovnováhy firmy (MR=MC) pro dokonalou konkurenci - MC=P
Krátkodobá a dlouhodobá rovnováha
Rovnováha z hlediska různých období – s prodlužováním časového období roste elasticita nabídky. Podmínky rovnováhy se liší v jednotlivých obdobích.
ve velmi krátkém období - je nabídka zcela neelastická, růst poptávky vyvolá pouze růst ceny
v krátkém období je elasticita nabídky vyšší růst ceny je nižší než ve velmi krátkém období
v dlouhém období je elasticita nabídky opět vyšší, než v předcházejících, pohyb ceny je ještě nižší než v období krátkém.
ve velmi dlouhém období vede růst poptávky ke zvážení objemu prodávaného zboží, dopad na cenu však může být různý, když je větší růst nabídky, vede k poklesu ceny; zatímco větší růst poptávky vede k růstu ceny.