Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka 05 - Dokonalá konkurence, monopol

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (248 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Přirozený a administrativní monopol

Je-li vstup na trh vázán na povolení státu a dá-li stát toto povolení pouze jediné firmě, získá tato firma administrativní monopol. Nedostatek konkurence nemotivuje státní monopol ani ke zlepšování služeb, ani k hospodárnosti a podnikavosti.

Přirozený monopol vzniká z důvodu přirozených bariér vstupu na trh. Tato situace nastává, když jsou dodávky zboží či služby vázány na určitou přenosovou síť. Přirozený monopol se vztahuje pouze k rozvodu, nikoliv k výrobě. Vstup na trh druhé firmě sice nikdo nezakazuje, ale brání jí v něm vysoké náklady, které by musela vynaložit na vybudování vlastní přenosové soustavy, bez níž není možné zboží či služby dodávat.

Cenová regulace monopolu

  • Tento druh regulace představuje centralizované stanovení ceny konkrétních statků (viz. Obrázek)

  • Jestliže monopol není regulován, bude nabízet produkci QM cenu PM . Společensky efektivní by však bylo, aby se mezní náklady (MC) rovnaly meznímu užitku (MU). Ekonomická regulace tedy stanoví monopolistovi cenu, aby platilo MC=MU. Tato cena odpovídá průsečíku křivky poptávky s křivkou mezních nákladů v bodě R. Regulovaná cena je ve výši PR, odpovídající objem výroby je QR . Při regulované ceně zaniká monopolní zisk a monopol realizuje jen normální zisk.

  • Má se regulovat cena statku nabízeného monopolem?

  • Velmi důležitou skutečností k zodpovězení této otázky je skutečnost, zda li vstup na trh, který je ovládán monopolem je volný (resp. jak velké jsou překážky vstupu)?

  • Jestliže na trh mohou vstupovat nové firmy, pak regulace ceny může mít nakonec nežádoucí důsledky (např. deformace trhu v podobě nedostatku statků s regulovanými cenami).

  • Pokud je monopolní cena regulována, může si monopolní firma dál pohodlně vegetovat na trhu jako „líný monopol“, který se nemusí bát potenciální konkurence. Regulace ceny může vést k zakonzervování monopolu – změní krátkodobý monopol v dlouhodobý.

Kritérium Dokonalá konkurence Monopol Počet firem v odvětví Velmi mnoho Jedna Produkt Homogenní Nemá blízké substituty Bariéry vstupu Žádné Velké Možnost firmy ovlivnit cenu Žádné Výrazná Podmínka optimálního objemu produkce MR=MC MR=MC Vztahy ceny a MC P=MC P>MC

Monopson

  • Představuje trh, na kterém je jen jeden kupující (opak monopolu). Síla monopsonu je potom schopnost kupující ovlivnit cenu ve svůj prospěch. Umožňuje jedinému poptávajícímu koupit zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence

  • Na straně nabídky je situace podobná jako na dokonale konkurenčním trhu, na trhu je velký počet prodávajících a každý z nich tvoří jen malou část celého odvětví.

  • V podstatě monopsonu jsou takové firmy, které jsou výlučnými odběrateli specifické produkce, nejčastěji určitých součástí výrobků, které samy nevyrábějí. V postavení monopsonu je např. i stát jako jediný kupující vojenské produkce.

Témata, do kterých materiál patří