Otázka 05 - Dokonalá konkurence, monopol
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Přirozený a administrativní monopol
Je-li vstup na trh vázán na povolení státu a dá-li stát toto povolení pouze jediné firmě, získá tato firma administrativní monopol. Nedostatek konkurence nemotivuje státní monopol ani ke zlepšování služeb, ani k hospodárnosti a podnikavosti.
Přirozený monopol vzniká z důvodu přirozených bariér vstupu na trh. Tato situace nastává, když jsou dodávky zboží či služby vázány na určitou přenosovou síť. Přirozený monopol se vztahuje pouze k rozvodu, nikoliv k výrobě. Vstup na trh druhé firmě sice nikdo nezakazuje, ale brání jí v něm vysoké náklady, které by musela vynaložit na vybudování vlastní přenosové soustavy, bez níž není možné zboží či služby dodávat.
Cenová regulace monopolu
Tento druh regulace představuje centralizované stanovení ceny konkrétních statků (viz. Obrázek)
Jestliže monopol není regulován, bude nabízet produkci QM cenu PM . Společensky efektivní by však bylo, aby se mezní náklady (MC) rovnaly meznímu užitku (MU). Ekonomická regulace tedy stanoví monopolistovi cenu, aby platilo MC=MU. Tato cena odpovídá průsečíku křivky poptávky s křivkou mezních nákladů v bodě R. Regulovaná cena je ve výši PR, odpovídající objem výroby je QR . Při regulované ceně zaniká monopolní zisk a monopol realizuje jen normální zisk.
Má se regulovat cena statku nabízeného monopolem?
Velmi důležitou skutečností k zodpovězení této otázky je skutečnost, zda li vstup na trh, který je ovládán monopolem je volný (resp. jak velké jsou překážky vstupu)?
Jestliže na trh mohou vstupovat nové firmy, pak regulace ceny může mít nakonec nežádoucí důsledky (např. deformace trhu v podobě nedostatku statků s regulovanými cenami).
Pokud je monopolní cena regulována, může si monopolní firma dál pohodlně vegetovat na trhu jako „líný monopol“, který se nemusí bát potenciální konkurence. Regulace ceny může vést k zakonzervování monopolu – změní krátkodobý monopol v dlouhodobý.
Monopson
Představuje trh, na kterém je jen jeden kupující (opak monopolu). Síla monopsonu je potom schopnost kupující ovlivnit cenu ve svůj prospěch. Umožňuje jedinému poptávajícímu koupit zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence
Na straně nabídky je situace podobná jako na dokonale konkurenčním trhu, na trhu je velký počet prodávajících a každý z nich tvoří jen malou část celého odvětví.
V podstatě monopsonu jsou takové firmy, které jsou výlučnými odběrateli specifické produkce, nejčastěji určitých součástí výrobků, které samy nevyrábějí. V postavení monopsonu je např. i stát jako jediný kupující vojenské produkce.