Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované okruhy ke zkoušce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (793.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

3. Popište, jaké je propojení mezi výzkumnou otázkou, konceptualizací tématu resp.

teoretickým rámcem?
Výzkumná otázka udává směr konceptualizaci tématu a literární rešerší dochází ke
zpřesňování (zúžení) výzkumné otázky tak, aby byla lépe empiricky uchopitelná a byl
vytvořen teoretický rámec, který bude dále podroben operacionalizaci.
„Konceptualizace je nabývání vědění ve vymezeném problému“
Proces, pomocí něhož přesně specifikujeme, co máme na mysli, když používáme konkrétní
pojmy; pojmu dáváme konkrétní, jasně a zřetelně vymezený význam.

4. Popište charakteristiky sekundárního a primárního výzkumu.

Sekundární: existují data nebo výzkumy, rychlejší přístup k datům, statistiky, reporty, psané
dokumenty, zprávy, články atd, levnější, časově méně náročné, ale obtížné na lokalizaci
databází a dolování dat, možnost odhadu nákladů na výzkum, zastarávání, platnost a
spolehlivost dat, neslučitelnost s cíli a objektem výzkumu
Primární: provádí se zcela nový výzkum, vytváření nových dat, nový pohled na vztahy a
problémy, primární metody výzkumu, jedinečnost dat, kontrola nad spolehlivostí dat a
zaměření na cílový objekt výzkumu, dražší a zabere více času

5. Popište, co se nepoužívá, resp. nemá používat/citovat (zdroj dat a informací) u psaní

literární rešerše. Napište i důvod, proč?

• Učebnice a skripta • Příručky • Publikace uvnitř university: („working papers“) • Příspěvky
na konferencích, když nepřinášejí nic nového
Šedá literatura – semestrální práce, assignmenty, diplomové práce, disertace, MBA

6. Popište, jaké jsou základní rozdíly mezi deduktivním a induktivním přístupem ve

výzkumu. V čem se nejvíce tyto přístupy liší?
Deduktivní: teoretická východiska, která souvisí se zkoumaným problémem jsou
výchozím bodem tohoto přístupu.
• Deduktivní přístup (vysvětlení v teorii nebo její rozšiřování) – vědecké principy přechod z
teorie k datům (literární rešerše), potřeba vysvětlit vztahy mezi proměnnými, sběr
kvantitativních dat, vysoce strukturovaný a standardizovaný přístup výzkumníkova
nezávislost k tomu co je zkoumáno, potřeba vybrat vzorky nebo soubor dat v dostatečné

velikosti s cílem generalizace výsledků.
– Zjednodušené shrnutí: DEDUKCE - teorie > hypotézy > šetření/měření/pozorování > přijaté
/ zamítnuté hypotézy /vysvětlení v teorii
• Induktivní přístup (prohlubování nebo budování nové teorie) – uzavřené porozumění
výzkumnému kontextu, sběr kvalitativních dat, pružnější struktura dovolující změny
výzkumného procesu, nízká nebo žádná míra standardizace či strukturace, výzkumník je
součástí výzkumného procesu, bez nutnosti generalizace výsledků, nicméně požadavek
teoretické saturace. – Zjednodušené shrnutí: INDUKCE: nestandardizované
pozorování/rozhovory/obsahová analýza > nalezené pravidelnosti > předběžné závěry > vnik
nové teorie

Témata, do kterých materiál patří