Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované okruhy ke zkoušce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (793.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

20. Jaká je charakteristika zakotvené (grounded) teorie jako strategie výzkumu?

Grounded (grounded theory)- Jakou teorii nebo vysvětlení lze odvodit analýzou nashromážděných
dat o daném fenoménu?
 Cílem je návrh teorie pro zkoumaný fenomén v určité situaci, na niž je zaměřena pozornost
výzkumníka. Vznikající teorie je zakotvená v datech, získaných během studie. Pozornost se věnuje
zvláště jednání a interakcím sledovaných jedinců a procesům v daném prostředí.
 Tvorba zakotvená teorie vyžaduje vstoupit do „terénu" a shromažďovat data. Takovými daty
mohou být např. texty/přepisy ze získaných rozhovorů. Je také možné použít záznamy pozorování
nebo dokumenty. Zakotvenou teorii je možné použít i pro sekundární zpracování kvantitativních dat.
 Obvykle vyžaduje zakotvená teorie více vstupů do terénu. Data jsou analyzována mezi těmito
vstupy. Sběr dat pokračuje tak dlouho, až je teorie saturována - naplněna. To znamená, že další
dodatečná data nepřispívají k dalšímu vývoji poznání/teorie.

21. Jaká je charakteristika případové studie jako strategie výzkumu?

Případová studie (case study) – Jaké jsou charakteristiky daného případu nebo skupiny
porovnávaných případů?
Je vhodná tehdy, když chceme detailní/hloubkové studium jednoho případu nebo několika málo
případů (např. firma, událost, proces, projekt apod.). Snaží se co nejkomplexněji prozkoumat jeden
případ z hlediska vztahů, dopadů, procesů, postupů a vnějších souvislostí.
 Cílem je odhalení faktorů, které ovlivňují dynamiku případu. Na konci studie se zkoumaný případ
vřazuje do širších souvislostí. Může se srovnat s jinými případy, provádí se také posouzení validity
výsledků. Vhodná v situacích, kdy se ptáme, jakým způsobem a proč se dějí určité současné jevy
(události), nad kterými máme jen omezenou kontrolu a můžeme ji jako výzkumníci ovlivnit
minimálně. Cíl může být deskriptivní, explorační i explanační.
Techniky sběru dat: mix metod a technik (kvantitativní/kvalitativní). Tato strategie může umožnit,
abychom postavili novou hypotézu a postavili se proti existující teorii.

22. Jaká je charakteristika akčního výzkumu jako strategie výzkumu?

Akční výzkum – neusiluje pouze „jenom“ o porozumění situace, ale i o dosažení změny. Spadá pod
participativní výzkum v jehož rámci se sbírají a uspořádávají data s cílem odhalit problémová místa
nebo nespravedlivé praktiky a podávají okamžité návrhy na změny.
Výsledky jsou převáděny okamžitě do praxe již v průběhu výzkumu a tím ji mění s cílem urychlit
proces potřebných změn. Vychází se z teze, že vliv výzkumu se zvětší, pokud se na něm budou aktivně
podílet ti, jichž se týká (zaměstnanci firmy atd.).
Techniky sběru dat: mix např. experiment, dotazník, pozorování, rozhovory a terénní poznámky,
případová studie (víc případových studií), dokumenty atd.

Témata, do kterých materiál patří