Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované okruhy ke zkoušce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (793.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

respondentů, který je menší než 10 000. Uveďte možnosti a jednoduchý příklad.

15. Popište základní charakteristiky stratifikovaného pravděpodobnostním výběru pro

vzorkování, uveďte jednoduchý příklad.
Stratifikovaný náhodný výběr - rozdělení základního souboru (populace) do řady příslušných
vrstev zvyšuje pravděpodobnost reprezentativnosti, protože můžete zajistit, aby každá z
vrstev byla zastoupena proporcionálně ve vašem vzorku. Straty by se měli navzájem lišit. V
každém stratu je pak uplatněn princip prostého náhodného výběru. Maximální počet strat 3-
4 (max. 5)! Jinak se ocitáte v nebezpečí. Na rozdíl od skupinového výběru se začíná výběrem
jednotek výzkumu a jejich charakteristik (jedinci: pohlaví, věk, sociální status, firmy: obrat,
počet zaměstnanců, sektor, trhy obdobně to funguje i pro fondy, portfolia, finance, akcie….
apod.).

16. Popište základní charakteristiky kvótního nepravděpodobnostního výběru pro

vzorkování, z čeho čerpá? Uveďte jednoduchý příklad.
Imituje ve struktuře vzorku známé vlastnosti populace, označuje se jako kvazireprezentativní
s nenáhodným výběrem formou stanovení kvót (znaků rozhodujících o reprezentativnosti
výběru).
 Před sbíráním dat se stanovují kvóty, podle kterých tazatel vybírá respondenty, se kterými
provede standardizované dotazování; stanovení proporcí je nenáhodné, odvozují se z

nějakých dobrých pramenů (př. statistiky a jiných věrohodných výzkumů ve vaší oblasti).
 Rozhodnutí o velikosti vzorku se řídí potřebou mít dostatečné odpovědi v každé kvótě, aby
bylo možné provádět následné statistické údaje analýzy, které mají být provedeny. To
obvykle vyžaduje velikost vzorku mezi 2000 a 5000.
 Nelze však měřit úroveň jistoty nebo meze chyby, protože vzorek není založen na
pravděpodobnosti (viz. Cvičení).
Poznámka: porovnej se stratifikovaným výběrem (vrstvy/straty).

17. Jaké jsou obecné zásady konstrukce otázek v dotazníku? K jakým chybám nejčastěji

dochází u formulace otázek resp. čeho se vyvarovat?
Obecné pravidla: • Max 30 minut???, max. 40 – 50 otázek??, 2/3 uzavřených!!!, • Struktura
musí postihovat cíle výzkumu!!!!!!!!
Konstrukce dotazníku a skládání otázek: 1. Úvod, úvodní otázky (snadné a zajímavé) 2.
Filtrační otázky (o „vhodnosti“ respondenta) 3. Otázky zkoumající problém, zahřívací otázky
(obecnější, náročné na paměť) 4. Kontrolní otázky, specifické otázky (ověřují z jiné strany
pravdivost předchozích odpovědí) 5. Identifikační údaje o respondentovi, identifikační otázky
Vyvarovat se otevřeným otázkám.

18. Popište, kdy nebo za jakým účelem se používá kvalitativní přístup ve výzkumu a kde

se s ním můžeme setkat v praxi?
Využití kvalitativního přístupu ve vědeckých pracích a teorii
Kdy se používá? a) Jestliže je po nás důležité porozumět: subjektivním zkušenostem jedinců
nebo skupin v konkrétních situacích, působení sociálních, kulturních a politických faktorů a
interakcím mezi jedinci a prostředím
b) jestliže studujeme problém, o němž nemáme předběžnou spolehlivou znalost;
c) jestliže není důležité, jak jsou jednotlivé jevy rozloženy v populaci;
d) jestliže se jedná o pilotáž či předvýzkum pro kvantitativní výzkum (podpořit kvantitativní
výzkum při návrhu měřících procedur nebo oblastí/jevů); jestliže studujeme jevy, které
vylučují apriorní operacionalizaci, získat hlubší vhled do zvláštností, které odhalilo
dotazníkové šetření apod.
Pokud si tedy zvolím kvalitativní výzkum, tak protože se zabývám: • Popisem procesů,
vztahů, událostí, okolností, situací, systémů nebo lidí do hloubky • Deskripce, explanace a
explorace tématu nebo zkoumaného jevu ve vztahu k subjektivním zkušenostem, verifikací a
vytvářením předpokladů (hypotéz pro další ověřování v kvantitativním výzkumu), vytváření
teorie nebo naopak vyvracování obecních teorií • Evaluací a komparací praktik, inovací
programů a projektů
V praxi:
• Na všech úrovních a oblastech řízení v podniku: „agile, lean a design thinking“ metoda
delphi, řešení problémů, zavádění inovací a změn, mapování procesů, poradenství a
konzultace, hodnocení, pohovory (techniky jako brainstorming, writestorming,
psychodrawing, grouping jsou podpůrné techniky kvalitativního přístupu).
• Širší kontext: spolutvorba image (značky) nebo produktu s dalšími stakeholdery trhu, loga a
obchodních modelů, kontextuální kvalitativní analýza, kvalitativní testování, atraktivita
produktu, názory, postoje, zkušenosti, expertní skupiny, vnímání, pohnutky, jednání, analýza
hlubšího chování.

Témata, do kterých materiál patří