Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované okruhy ke zkoušce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (793.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

19. Vysvětlete, jaké jsou základní rozdíly (účel) mezi prováděním individuálního a

skupinového rozhovoru?
• Individuální – nejběžnější typ (vztah tazatel – účastník), kdy výzkumný problém (jev) není
vázán na sociální vztahy a interakci ve skupině (tazatel chce zjistit právě názor/zkušenost
onoho vybraného jedince). Když tazatel nechce, aby byl ovlivňován jinými jedinci ve skupině.
Když je účastník vybrán náhodně v rámci struktury a jednotlivý členové se neznají (mohla by
zabránit otevřenosti výpovědi vůči ostatním), nebo naopak (znehodnotit, zmanipulovat,
ovlivňovat apod).

• Skupinový rozhovor – přesný opak individuálního. Lze jej rozdělit (Hendl, 2008) na:
a) skupinovou diskusi; ve které hraje výzkumník roli moderátora, který vymezí pravidla a pak
usměrňuje výměnu názorů a postojů respondentů tak, aby byly sledovány výzkumné otázky,
b) skupinové interview - je více organizované než diskuse. Výzkumník klade otázky týkající se
výzkumného problému, přičemž respondenti postupně odpovídají a doplňují, resp.
konfrontují odpovědi předchozích účastníků.

20. Jaké jsou obecné zásady provádění rozhovoru? Čeho se vyvarovat?

1) Kontakt s dotazovným v několika fázích (telefon, osobní kontakt, sběr dat) 3) Úvod
rozhovoru a jeho důležitost (odstranění komunikačních bariér, získání důvěry, uklidnění) 4)
Budování konverzačního partnerství 5) Jasná formulace otázek – respondent musí otázce
vždy rozumět (pokud nerozumí, nemůže odpovídat v rámci výzkumného cíle) 6) Sondážní
otázky 7) Význam pomlk, ticha, „nechápavosti“, nerozumění, já „hloupý“ (nutíme
respondenta k tomu, aby vyprávěl jinak, než v předchozím případě – čím více vypráví, tím
více dat máme a tím lépe se nám daří rozumět pozorovanému jevu) 8) Aktivní naslouchání,
zájem o respondenta musí být znát (verbální a i nonverbálně) 9) Neutralita hodnot nikoli
názoru 10) Citlivost, empatie, otevřenost 11) Kreativita! 12) Korekce rozhovoru – ja řídím
nikoli respondent 13) Neskákat do řeči! 14) Citlivost vůči věku, pohlaví, rase, etnicitě, atd. 15)
Ukončení rozhovoru – pravidla slušnosti (pozor na informace poskytované tzv. po rozhovoru
– dilema záznamu – mám ještě pustit diktafon?)

Témata, do kterých materiál patří