Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dokonalá konkurence a tržní rovnováha

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (674.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápis ze cvičení.

Dokonale konkurenční trh

Dosavadní analýza nabídky firmy na trhu statků předpokládá, že trh, na kterém firma působí, je dokonale konkurenční. To především znamená, že firma nemá možnost stanovit cenu a pasivně přebírá takovou cenu, jaká se utvořila na dokonale konkurenčním trhu.

Aktivní rozhodování firmy na dokonale konkurenčním trhu spočívá v určení optimálního objemu produkce, tzn. takového množství produkce, při jehož výrobě může maximalizovat zisk.

Podmínky vzniku dokonale konkurenčního trhu

Abychom mohli trh považovat za dokonale konkurenční, je třeba, aby splňoval následující podmínky:

  • velké množství prodávajících a nakupujících

  • dokonalá informovanost kupujících

  • homogenní produkt

  • volný vstup na trh (a výstup z tohoto trhu)

  • nulové náklady na změnu dodavatele

Nesplnění jediné z výše uvedených podmínek mění trh v nedokonale konkurenční.

Dokonalá konkurence je technický a ekonomický výraz pro tržní strukturu (organizaci trhu), v níž žádný ekonomický subjekt není schopen ovlivnit tržní cenu svého produktu (hovoříme zde o parametrickém systému).

Dále předpokládáme, že velký počet identických firem vyrábí homogenní produkt, všechny subjekty (firmy i spotřebitelé)

mají dokonalou informovanost a lze zcela volně vstupovat do (a vystupovat z) odvětví.

Přestože uvedené podmínky v reálném světě zpravidla nejsou splněny, význam modelu dokonalé konkurence spočívá ve vytvoření východisek pro zkoumání ostatních tržních struktur v rámci nedokonalé konkurence.

Cenový příjemce a dokonale konkurenční firma

Cena produkce firmy a cena vstupů (specifických výrobních faktorů) je exogenní, tj. daná zvnějšku - tzn. firma tyto ceny nemůže ovlivnit.

Každá firma tvoří jen minimální část celkového produktu, takže její vlastní činnost nemůže ovlivnit tržní cenu.

Z toho důvodu je poptávka po produkci firmy dokonale elastická.

Rozhodování firmy se v takovém případě omezuje na rozhodování o objemu výstupů a o množství vstupů, které hodlá koupit.

Jedinou metodou konkurence na dokonale konkurenčním trhu při nezměněném rozsahu produkce je odstraňování zbytečných nákladů ve výrobě.

Dokonale konkurenční trh bezprostředně zainteresovává výrobce na vyhledávání úspor, v tom je jeho dokonalost.

Na dokonale konkurenčním trhu jsou náklady na výrobu minimální.

Rovnováha firmy na dokonale konkurenčním trhu

Co určuje optimum firmy?

  • individuální křivka nabídky je totožná s křivkou mezních nákladů (s její částí)

  • nabídka je tedy v rovnováze, pokud pro všechny výrobce platí: P = MC

Rovnovážná cena odráží současně mezní užitek spotřebitelů i mezní náklady výrobců.

Existuje pouze jedna cena, při které se poptávané množství právě rovná nabízenému množství.

Tuto cenu nazýváme rovnovážnou cenou.

Individuální poptávková křivka za dokonalé konkurence je dokonale elastická – tzn., že typický dokonalý konkurent je schopen prodat libovolné množství výstupů za danou tržní cenu. Tato křivka poptávky splývá s křivkami MR a AR.

Témata, do kterých materiál patří