Veřejné finance-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
obce nebo kraj má vliv na to, jaké příjmy bude vybírat, nejsou všude stejné
Podle stupně závaznosti
- kdo příjmy musí vybírat a na základě jakých parametrů
obligatorní- povinné ze zákona a platné pro všechny ( budeme mít stejný příjem, stejné všechny parametry )
-
závazné pro všechny subjekty
fakultativní – je na rozhodnutí orgánu veřejné správy. Který ty příjmy může vybírat, jestli je vůbec může
vybírat a pokud ano, tak v jaké výši ( př. místní poplatky – poplatek za psa, za svoz komunálního odpadku)
-
zákon stanoví, z čeho lze poplatky vybírat, ale už je na rozhodnutí obce, jestli využije všechny nebo jen
některé a stát stanový maximální výši poplatku, ale obec si určí sama, jak vysoký poplatek zavede ona, ale
nesmí při tom překročit tu určenou max. výši
Hledisko návratnosti
nenávratné příjmy – převažují nenávratné příjmy ( př. daně , odvody pojistného, poplatky, příjmy z prodeje
státního majetky )
návratné příjmy – takové, které orgány v rámci veř. financí mají k dispozici pouze dočasně ( musí je tedy
vracet – př. příjmy z půjček, z emise komunálních dluhopisů atd. )
26
Podle časového hlediska
běžné příjmy – pravidelně se opakují, lze je dobře odhadnout, každoročně je možno s nimi ve veř.
rozpočtech, jsou dobře predikovatelné
-
neopakují se ale vždy ve stejné výši, ale jde to dobře odhadnout
kapitálové příjmy ( investiční) – zpravidla se každoročně neopakují, jsou jednorázového charakteru nebo je
veř. rozpočtu získávají pouze po určitou dobu, slouží ke krytí investičních výdajů
-
mohou být návratné i nenávratné
-
př. úvěry, emise dluhopisů, cenných papírů , příjmy z privatizace, příjmy z prodeje státního majetku