Veřejné finance-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Veřejné výdaje
pomáhají naplnit společně s příjmy funkce státu, veřejného sektoru a veřejných financí a těch ostatních
článků veř. financí
jedná se zejména o nenávratné přerozdělování a to podle určitých pravidel, což řeší rozpočtová skladby (
podle toho se člení výdaje )
představují vztahy rozdělování a užití veřejných rozpočtů a mimorozpočtových fondů v rozpočtové soustavě
převážně nenávratné přerozdělování finančních prostředků z veřejných rozpočtů podle určitých zásad a
pravidel
některé výdaje jsou právně závazně upravené – stát je musí platit a nebo nějaká jiná složka, veřejné rozpočty
je musí platit ( veř. samospráva) – př. soc. transfery - důchody, sociální dávky a podpory
-
jsou to mandatorní výdaje – platby státu na zdravotní pojištění za státní pojištěnce, taky závazně
upravené a nemůže s nimi stát hnout, to by musel změnit právní normy
Klasifikace veřejných výdajů
podle způsobů a důsledků alokace – rozmisťování veřejných výdajů, odpovídá funkcím veřejných financí
z makroekonomického hlediska podle plánovatelnosti z časového hlediska podle zákonné předurčenosti výdajových položek
Podle způsobů a důsledků alokace
alokační výdaje – výdaje na veřejné statky ( př. na školství, zdravotnictví)
redistribuční výdaje – mají charakter peněžních transferů ( soc. dávky, subvence, dotace)
-
jdou ruku v ruce s daněmi a s odvodem pojistného
-
stát přerozděluje tím příjmy a výdaje
stabilizační výdaje – výdaje prostřednictvím kterých stát ovlivňuje makroekonomické agregáty
-
vládní výdaje- stát jako spotřebitel ( př. potřeby pro školy) – realizační platba, protože stát něco za tu platbu
dostává nějakou protihodnotu , což u transferu není konkrétní protiplnění