Veřejné finance-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
soc. tvoří zpravidla 2/3, což jsou ty dávky v těch mandatorních
b) ostatní – platí se na základě nějakého předpisu
př. příspěvky nadnárodním institucím, příspěvky do mezinárodního měnového fondu, povinné odvody do
rozpočtu EU
nemandatorní výdaje -
stát jako takový v rámci svých úrovní může operativně rozhodovat, jestli bude takové vyplácet nebo ne
-
není podložená nějakým právním upravením
-
stát může tímto reagovat na měnící se podmínky a na trhu a ve veřejném sektoru
Faktory mající vliv na velikost, ale i strukturu veřejných výdajů
ekonomické faktory – jaká je životní úroveň v dané zemi, jestli roste ekonomika, jestli roste HDP, jaký je míra
nezaměstnanosti, inflace
-
podle toho, jestli stát podporuje veřejný sektor nebo ne, tak podle toho je určena velikost veř. sektoru
demografické faktory – nabývají na významu, stárnutí populace, nižší a nižší porodnost, migrace, počet
obyvatel
vědecko-technický pokrok a technologické změny – např. v rozvoji medicíny a farmacie velký význam, nové
IT technologie – nejdříve obrovské náklady, ale potom nám to zjednodužší různé činnosti
politické a sociální faktory – filosofie státu, soc. cítění, volební populismus
Veřejné výdaje neustále narůstají
problematika deficitů veřejných rozpočtů a růst veřejného dluhu – nejen prohlubování státního deficitu, ale
i ostatních
-
důležitou roli nárůstů veř. dluhu byla transformace čes. ekonomiky
náklady na transformaci českého ekonomiky – výdaje spojené s modernizací a restrukturalizací naší
ekonomiky po roce 89
28
Nebudou-li uskutečněna podstatná opatření v aktuálním nastavení fiskální politiky, může dojít k ohrožení
makroekonomické stability a k tzv.efektu sněhové koule (snowball effect), kdy se výše veřejného dluhu
bude automaticky nabalovat!