Veřejné finance-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• historický vývoj – podstatnou roli ve veřejných výdajích i příjmech hrála transformace v 90 letech
Klasifikace příjmů veřejných financí podle zdroje, odkud příjmy plynou, • podle formy odčerpávání prostředků do veřejných rozpočtů
• podle způsobu získávání,
• podle okruhu platnosti a daňové pravomoci,
• podle stupně závaznosti,
• podle hlediska návratnosti
• podle časového hlediska.
-
Zásadní je členění veřejných příjmů veřejných financí je podle platné rozpočtové skladby
předpis stanovený min. financí, který je závazné členění příjmů a výdajů podle několika hledisek
Podle zdroje odkud plynou příjmy z podnikatelské sféry
• příjmy od obyvatelstva,
• příjmy ze zahraničí.
-
Ti co plynou od domácností a podniků jsou daně a odvody pojistného, které jsou nejdůležitější
-
Příjmy ze zahraničí mohou být příjmy ve formě dotací, příjmy z nějakých půjček ze zahraničí, příjmy
z nadnárodních rozpočtů
-
I ze zahraničí do ČR plynou daně
Podle formy odčerpávání prostředků do veřejných rozpočtů (podle druhu příjmu) Daně – nejpodstatnější příjem veř. rozpočtů a tvoří více než 90 % veřejných příjmů ve většině zemí
-
hrají důležitou roli v přerozdělování důchodů a bohatství ve společnosti
V rámci veřejných soustavy veř. rozpočtů přerozdělují podstatnou část HDP
Odvody- odvody veř. pojištění ( pojistné na zdravotní pojištění, soc. pojištění a státní politiky zaměstnanosti
-
Nejsou součástí daňové soustavy, mají své vlastní předpisy, ale přesto mají charakter daňový ( patří do 90%)
Poplatky – velice striktně se od daní odlišují a to tím, že daňové příjmy i odvody pojistného jsou neekvivalentní,
zatímco poplatek je ekvivalentní oproti daně
25
-
Platím za úkol službu orgánům veřejné správy- veřejný sektor tímto i redukuje tyto činnosti, aby nebyly
nadměrné