Veřejné finance-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
možnost disponovat s peněžními prostředky a dává možnost složce hospodařit s majetkem státu 
( protože určitý majetek potřebuje ta složka k naplňování těch funkcí)  
- Rozhodnutí má formu opatření a součástí rozhodnutí je zřizovací listina  
- Hlavními zdroji jsou prostředky ze státního rozpočtů, ale má i mimorozpočtové zdroje např. z fondů  
- Zřizuje vlastní rozpočet na základě platné rozpočtové skladby  
- jelikož není právě subjektivní, tak vystupuje za ČR 
• Vytvářené peněžní fondy: 
-  Rezervní fond 
-  Fond kulturních a sociálních potřeb 
Příklady org. složky : jednotlivá ministerstva, další správní úřady státu, soudy, státní zastupitelství, 
nejvyšší kontrolní úřad, kancelář prezidenta republiky, úřad vlády, Nejvyšší kontrolní úřad, Státní policie 
ČR  
49
Obce a kraje a jejich role v rámci veřejných financí
ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVA
-
ROZPOČTY PATŘÍ MEZI DŮLEŽITÉ ČLÁNKY VEŘ. FINANCÍ – TEDY ROZPOČET KAŽDÉ OBCE A KRAJE PATŘÍ MEZI 
SOUSTAVU VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ ČR 
-
Územní samospráva nabývá významu neustále, protože je blíže občanům a může lépe uspokojovat potřeby 
občanů na úrovni obce nebo kraje  
 
FINANCE ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY
 místní finance, finance municipalit, finance orgánů místní samosprávy
 V České republice mezi územní samosprávné celky patří:
-
Obce – vznikaly přirozeně z hlediska rozpočtů veřejných
-
vyšší územní samosprávné celky, tj. kraje – vznikaly uměle na základě rozhodnutí vlády nebo 
panovníka  
-
nastavení samosprávy vychází z R-U
-
efektivní nastavení a fungování územní samosprávy je hlavním znakem demokratizace společnosti
-
ČR- prošla mnoha etapami z hlediska územní samospráva – dříve byla třístupňová soustavu územní 
samosprávy ( obce nebo města, okresy, kraje), ale dnes jen dvou stupňová ( obce, kraje) a došlo k tomu 
v průběhu 90. let 
