Veřejné finance-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zastupitelstvem
širšího pole působnosti se dočkaly až v roce 2003, kdy se výrazně rozšířila agenda správních činností, které
mají teď kraje na starosti
také vykonávají činnosti v rámci přenesené i samostatné působnosti z hlediska ??? rozpočtů jsou označovány jako vyšší územní samosprávní celky
je to veřejnoprávní organizace, právnická osoba, účetní jednotka součástí každého kraje jsou obce, které do něho územně spadají
Orgány kraje
Zastupitelstvo
-
Výbory: finanční a kontrolní ( stejný jako u obce) , výbor pro výchovu, vzdělání a zaměstnanost (
povinnost zřizovat) , výbor pro národnostní menšiny ( pokud více jak 5% lidí se hlásí k jiné
národnostní menšině)
Rada Krajský úřad Hejtman
FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ
• základním nástrojem finančního hospodaření územního samosprávného celku - roční rozpočet
• obsahem rozpočtu jsou rozpočtové příjmy a výdaje
-
Každá obec i kraj funguje na základě vlastního rozpočtu, který je dán zákonem o rozpočtových pravidlech
samosprávních územních celků
-
Rozpočtové období je kalendářní rok
-
Rozpočet je sestavovaný jako vyrovnaný a odvíjí se od státního rozpočtu
-
Pro sestavování toho rozpočtu slouží nástroj nazvaný rozpočtový výhled, což je nástroj pro střednědobé
plánování, z pravidla 2-5 let – tzn. výhledu se vychází při sestavování konkrétního rozpočtu
Rozpočtový proces
Projednáván a schvalován zastupitelstvem Rozpočet musí odpovídat tzv. rozpočtové skladbě Zastupitelstvo projednává i kontrolu plnění rozpočtu Po skončení rozpočtového období zpracovává zastupitelstvo závěrečný účet ( i u státu a obcí a krajů)