Psychologie - zkouška - 4. varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ovlivňování motivace – (podstatou stimulace a motivování je záměrné ovlivňování lidského chování)
Zaměstnavatelé očekávají, že jejich zaměstnanci budou podávat vyšší pracovní výkon, budou lépe a
kvalitněji plnit své pracovní povinnosti, jejich pracovní chování povede k naplnění cílů organizace.
Motivační a stimulační prostředky : hmotná odměna, obsah práce, povzbuzování, pracovní podmínky, atmosféra prac. skupiny
Teorie pracovní motivace :
Maslow a jeho teorie potřeb - nejznámější koncepce motivace lidského jednání. Jádrem je vymezení
základních potřeb člověka jako zdroje motivů jeho jednání a jejich uspořádání do podoby pyramidy.
Dvoufaktorová Herzbergova teorie motivace - vychází z předpokladu, že člověk má dvě skupiny
různých potřeb. První skupina faktorů (vnější faktory, hygienické) se týká pracovní nespokojenosti,
ale motivaci k práci výraznějším způsobem neovlivňuje. Patří sem peníze, politika a řízení
organizace, personální řízení, interpersonální vztahy.. Druhá skupina faktorů (faktory vnitřní,
motivátory) dokáže přímo ovlivňovat motivaci a výkonnost. Mezi tyto faktory můžeme zařadit
možnost dosahovat výkon, uznání, obsah práce, odpovědnost, možnost rozvoje..
Mc Gregorova teorie X a teorie Y - měli bychom ji spíše chápat jako pohled manažerů na jimi vedené
zaměstnance. Význam teorie je spíše ve stanovení efektivních způsobů vedení zaměstnanců. Teorie X
- vedení zaměstnanců stanovením návodů, příkazů a kontrolou plnění. Teorie Y - vedení, při jehož
aplikaci manažer vychází z přesvědčení, že zaměstnanci jsou motivování, pracují se zájmem.
Teorie kompetence (White) - vychází se z toho, že:
- potřeba kompetence u dospělého člověka se projevuje především v pracovním životě jako potřeba
prokázat své schopnosti
- potřeba kompetence je blízká potřebě vysokého výkonu, není s ní však totožná
- práce přestavuje příležitost porovnávat vlastní výkony a výkony ostatních zaměstnanců
Teorie expektance (Vroom) - vychází ze zjištění, že lidé o skutečnostech, s nimiž se setkávají,
uvažují, hodnotí je a učí se z nich.
Teorie spravedlnosti (rovnováhy) - Adams - základem je fenomén sociálního srovnávání. Člověk má
sklon porovnávat svůj vklad do práce a efekty, které práce přináší jemu a kreré přináší jeho
spolupracovníkům.
3)Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi záměrnou a bezděčnou pozorností.
Bezděčná pozornost - je neúmyslná , je udržována zvláštnostmi působících podnětů (síla,
velikost,nápadnost,zajímavost, pestrost)
Záměrná pozornost- je úmyslná , člověk se vědomě soustředí na nějaký podnět - je vzbuzována a
udržována vlastní vůlí
Vysvětlete, co je stres, jeho příznaky a druhy.
Stres:
- stres můžeme definovat jako charakteristickou odpověď na poškození nebo ohrožení