Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Geografické aspekty politiky 6. přednáška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vnitřní prostorově-politická organizace státu & geografický aspekt voleb

státy jsou děleny na okresně správní jednotky – okresy

  • regiony

mohou sloužit k výkonu státní správy pro určitý region či mohou být samosprávné

jednotný (unitární) stát – neexistuje instituce, které by byla nezávislá na centrální vládě

vykonává moc nad celým územím státu

  • děleny na administrativní jednotky → dominuje centrální vláda politické instituce

  • tento systém vyhovuje pouze v případě homogenní společnosti

složené státy – na úrovni regionů existují ještě jiné politické instituce, které jsou ve svém rozhodování autonomní

federace = centrální vládou rozděleny funkce a kompetence federalizovaných jednotek

ústavy federalizovaných jednotek nesmí být v rozporu s centrální ústavou

USA, Kanada, Rusko, Indie, Brazílie, Austrálie, Somálsko, Německo

vnější suverenita je na úrovni federace jako celku

jednotky nemohou jednostranně rozhodnout o opuštění federace

2 komory parlamentu – musí převládnout hlas většiny, nelze se řídit pouze počtem voličů – nutno zohlednit federalizované jednotky (jako BiH)

USA – sněmovna reprezentantů – počet poslanců podle počtu obyvatel státu

v senátu existence parity – každou zemi zastupují dva senátoři

Československo – vzniklo jako unitární stát → federalizováno až 1968 po Pražském jaru – federální shromáždění a česká a slovenská rada (jako parlament)

  • pravidlo zákazu majorizace – jedna rada mohla blokovat návrh té druhé (nepředpokládalo se využití, vše bylo stejně podle komunistů)

možnost klasifikace federací:

  1. symetrické federace – jednotky mají stejné kompetence

  2. asymetrické – úroveň samosprávy se u každé jednotky liší

  3. federace vzniklá zdola – státy se rozhodly že se sdruží, ale udrží si určité kompetence (Německo, USA, Švýcarsko)

  4. federace vzniklá shora – existoval unitární stát, který byl federalizován (ČSFR, Belgie, Mexiko)

principy vzniku federací:

  1. etnický princip – existence více etnik v jednom státě

dostanou větší kompetence (ČSFR, Belgie, BiH)

  1. historicko-politický princip – historický důvod proč se ve federaci vládne na úrovni federalizovaných jednotek (Německo, Malajsie, SAE)

  2. faktor rozlohy / vzdálenosti – federace z důvodu účinného vládnutí

centrum bylo příliš vzdálené (Argentina, Mexiko, Komorské o.)

  1. může být i více principů najednou (Kanada)

  • Rakousko – Tyrolsko je v rámci Rakouska fragmentované

rozdělené území vzhledem k historickému vlivu Itálie

  • Švýcarsko – 1291 – schůze zástupců tří prvních kantonů, sepsali přísahu a postupně přistupovaly další kantony

nemají jednotný jazyk ani náboženství

exekutiva maximálně potlačena → dominuje parlament zastupující všechny kantony, značná autonomie a přímá demokracie kantonů

  • Belgie – Brusel je vnitrostátní enkláva – leží na území Vlámů, ale obyvatelé Bruselu hovoří francouzsky, federalizovanými jednotkami je Vlámsko, Valonsko a Brusel (dle území) a podle jazykových komunit (vlámština, francouzština a němčina) → každý obyvatel má dva hlasy

  • BiH – Srbové, Chorvaté a Bosňáci (muslimové) – Bosenská federace, Republika Srbska (chová se jako součást Srbska) a Distrikt Brčko

  • Rusko – příklad asymetrické federace → několik typů federalizovaných jednotek, počet se mění → anexe Krymu, Sevastopol a Moskva – status federálních měst

Témata, do kterých materiál patří