Teorie oše- otázka 10
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
sebepéče – soubor činností, které si každý jedinec zabezpečuje sám
Požadavky sebepéče:
univerzální požadavky – zahrnují základní životní procesy
vývojové požadavky – spojené s růstem, vývojem a životními etapami
terapeutické požadavky – požadavky při poruchách zdraví
Ošetřovatelský systém:
podpůrně-výchovný –N potřebuje jen pomoci, činnosti vykonává sám
částečně-kompenzační – N potřebuje částečnou pomoc S
plně kompenzační – N potřebuje úplnou pomoc S
Ošetřovatelské činnosti:
zastupuje N
usměrňuje N
fyzicky nebo psychicky podporuje N
zajišťuje podpůrné prostředí pro rozvoj sebepéče
edukace, učení N
- současné ošetřovatelství je zaměřené na navrácení soběstačnosti N
N. Roper
- model životních aktivit
- všichni lidé mají 12 společných životních aktivit
- základem pro model je hierarchie životních potřeb dle Maslowa
Základní pojmy:
osoba – bytost s 12 životními aktivitami
zdraví – nedefnováno
prostředí – fyzikální, sociální, psychologické, ekonomické, politické,
kulturní – úzce souvisí s aktivitami a zdravímošetřovatelství – cílem je získat, zachovat nebo navrátit maximálně
možnou úroveň nezávislosti jedince v životních
aktivitách
Životní aktivity:
udržování bezpečného prostředí
komunikace
dýchání
jídlo a pití
vylučování
osobní hygiena a oblékání
kontrola tělesní teploty
pohyb
práce a hry
projevy sexuality
spánek
umírání
- model lze využít zejména u seniorů s demencí, Alzheimerovou chorobou
R. Parse
- teorie lidského bytí
- vychází z poznatků modelu jednotných lidí
- velice abstraktní model
- osoba je otevřenou bytostí, zdraví je otevřenou zkušeností jedince, prostředí si
s jedincem neustále vyměňuje energii, ošetřovatelství je zaměřeno na
vysvětlování smyslu změny, sestra má roli edukátorky a nositelky změn
3 principy:
princip: VÝZNAM – jedinci společně vytvářejí smysluplnou
multidimenzionální realitu prostřednictvím komunikace
vlastních představ, hodnot a významu
princip: RYTMUS – tvorba rytmických vztahů
princip: PŘEVAHA – převaha pohybu ve vývoji jedince nejen na hranice jeho
možností, ale až za tyto hranice
- model je velice abstraktní, využitelná je jen role sestry, která je nezastupitelná
J. Watson
- model humanistické péče
- poukazuje na koncepční a filosofické problémy v ošetřovatelství
- péči chápe jako mezilidský vztah jehož cílem je ochrana lidské důstojnosti
- péče má duchovní rozměr
- svou teorii založila na 10 faktorech:
zformulování humanisticko-altruistických hodnot, vytváření důvěry a naděje, pěstování citlivého postoje k sobě a k ošetřovaným jedincům, vytvoření vztahu důvěry a pomoci, podpora pozitivních i negativních projevů-citů, používání smysluplného a tvořivého přístupu k ošetřovatelské péči, edukování P/K, zajištění podporujícího a ochraňujícího prostředí, pochopení a podpora při uspokojování lidských potřeb, pochopení sebe a ostatních