de2a-poznamky-z-prednasek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KOSTEL S. SPIRITO (Florencie, 1436 – 1444): klíčový moment – stěna jako hmota, ne jako plocha
polosloupy jako plastický prvek, změna proporce sloupů
půlkruhové niky/kaple po obvodu
LUCERNA KUPOLE DÓMU (Florencie, od 1436): FB
předobraz v antice: voluty součástí opěrného systému
S. MARIA DEGLI ANGELI (Florencie, od 1434): FB, dokončil G. da Sangallo
přibližování k vlivům antické architektury
centrála je chápána jako plnohodnotný prostor
FB: pobyty v Římě – přiblížení k antické architektuře
stěna už není brána jako plocha, ale jako hmota
Leone Battista Alberti: humanista
matematická formulace konstruované perspektivy
ryze anticky orientovaný styl
PALAZZO MEDICI – RICCARDI (od 1444): Michelozzo
PALAZZO STROZZI (od 1489): florentské tradice, nic nového, patrně G. da Sangallo
PALAZZO PITTI (1458): anonymní architekt, monumentální stavba
PALAZZO RUCELLAI (Florencie, 1446 – 1451): LBA
celistvý antický systém kolosea (arkádové lodžie)
pilastry: korintské
okna s půlkruhovým záklenkem (arkády)
klasická římsa nesená konzolami, převislé střechy
KOSTEL S. FRANCESCO (Rimini, od 1446): LBA, Tempio Malatestiano, nedokončeno
použití antických motivů: triumfální oblouk, zalomené kladí nad představenými polosloupy
KOSTEL S. MARIA NOVELLA (Florencie, 1456 – 1470): průčelí gotického kostela (archetyp)
střední část: použití triumfálního oblouku, po stranách polosloupy se zalomeným kladím
slepá arkádové lodžie: vyvedení pasů směrem nahoru
rámující prvky: sloupy – ukončení spodního podlaží
nástavec: čelo antického chrámu (zjednodušené), čela vedlejších lodí – volutová křídla