de2a-poznamky-z-prednasek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
SANTA MARIA DELLE GRAZIE (Milán, 1492): presbytář DB, vliv S. Lorenza, mauzoleum Sforzů
apsidy – organická architektura, půlkulová kupole, arkády v tamburu
refektář: Poslední večeře od da Vinciho
severský charakter exteriéru: páry, kruhová okna
DB: vliv Leonarda da Vinciho – architektonické kresby!!!
1499: útěk do Říma (kardinál Oliviero Carafa)
KOSTEL S. MARIA DELLA PACE (Řím, 1500 – 1504): klášter
arkádové nádvoří: nové řešení nároží, použití klasických řádů, lodžie s rovným překladem
nový typ centrálního kostela!: velký úkol renesančních architektů
KOSTEL S. MARIA DELLE CARCERI (Prato, od 1485): G. da Sangallo
KOSTEL S. MARIA DELLE GRAZIE (Calcinaio, 1484 – 1490): F. G. Martini, vysoký tambur s okny
KOSTEL MADONNA DI S. BIAGIO (Montepulciano, 1518 – 1545): A. da Sangallo
KOSTEL S. MARIA DELLA CONSOLAZIONE (Todi, od 1508): Cola di Caprarola
prostorová expanze organického typu
TEMPIETTO – S. PIETTRO IN MONTORIO (1502 – 1505): krypta, sokl - schodiště, portikus
rozměry sloupů podle paprsků jdoucích ze středu, ochoz + toskánské sloupy + dórské kladí + zábradlí
DB: dvorní architekt papeže Julia II. (rekonstrukce a rozšíření papežského paláce Belvedere)
BELVEDERE (od 1504): DB – první práce pro papeže, dnes Vatikánská muzea
rozdělení na dvě nádvoří, arkádové lodžie, členění obvodové stěny (motiv triumfálního oblouku)
KOSTEL SV. PETRA (Řím, od 1504): hlavní architekt DB (Pergamenový plán), typ centrálního kostela
půdorys: inspirace byzantskou architekturou (vepsaný řecký kříž)
boční kupole zachycují roztlakové síly ústřední kupole
1514: nový architekt Rafael Santi (část od DB byla využita jen jako presbytář – podélná bazilika)