de2a-poznamky-z-prednasek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KOSTEL S. MARIA DEL POPOLO (Řím, 1505 – 1509): DB – první použití ,,bramantovského okna“
novátorské použití antických vzorů
SANTA CASA (Loreto, 1509 – 1510): DB – projekt mramorového pláště (inspirace sarkofágem)
architekt: Andrea Sansovino
POUTNÍ KOSTEL V LORETU (1476 – 1499): G. + A. da Sangallo, G. + B. da Maiano
CASA DI RAFAELLO (1512): DB, zbořeno, vzor pro římské renesanční paláce
Rafael Santi: manýristická řešení (vějířové rustiky u portálů, atektoničnost architektonických celků)
PALAZZO PANDOLFINI (Florencie, po 1515): RS, vjezd – vějířová rustika
PALAZZO VIDONI – CAFFARELLI (Řím, kolem 1515): RS
KAPLE CHIGI (Řím, do 1516): kostel S. Maria del Popolo, čtvercový půdorys
KOSTEL S. ELIGIO DEGLI OREFICI (Řím, po 1515): RS – motivy Bramanteho
VILLA MADAMA (Řím, 1517 – 1523): RS, atektonická lodžie
manýrismus: antické tvarosloví neantickým způsobem
POZDNÍ RENESANCE A MANÝRISMUS (1520 – 1580)
pozdní renesance: pokračování v rozvíjení architektury, která je inspirována antikou
manýrismus: širší stylový fenomén
programové zastírání nebo proměna klasické tektoniky, velká dekorativnost architektonických vazeb
inspirace přírodou: často bizarní pojetí
KOSTEL SV. PETRA (Řím): pokračování
další architekti: Baldassare Peruzzi, Antonio da Sangallo
návrat k návrhu DB: kompromis mezi centrálním kostelem a podélnou bazilikou od RS
typ městské vily!
Baldassare Peruzzi:
VILLA FARNESINA (Řím, 1509 – 1511): BP, městská vila – otevřený půdorys, motiv čestného dvora
PALAZZO MASSIMO ALLE COLLONE (1532 – 1535): BP, první manýristická fasáda
Giulio Romano: žák RS – dokončování jeho zakázek v Římě, práce v Mantově