de2a-poznamky-z-prednasek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
CAPELLA MEDICI (Florencie, od 1520): MB, nová sakristie při S. Lorenzo – nedokončeno
manýristická vertikální prostorová rozpínavost
kupole s kazetováním, napětí mezi prvky, kontrasty
BIBLIOTECA LAURENZIANA (Florencie, 1526 – 1559): MB
rysy manýrismu: atektonické umístění sloupů v nikách, schodiště padající jako vodopád
PIAZZA DI CAMPIDOGLIO (Řím, do 1556): MB, totální prostorová jednota!, pravidelný lichoběžník
motivy na dlažbě: zužování náměstí směrem ke schodišti
inspirace: Belvedere (DB), náměstí v Pienze (Rosselini)
jezdecká socha Marca Aurelia
MB: hlavní architekt kostela sv. Petra v Římě (od 1546)
sjednocení půdorysu – zazdění bočních prostor, zesílení pilířů hlavní kupole, vytvoření plastické stěny
sjednocení vnějšího a vnitřního prostoru: vertikální pilastry vysokého řádu
kupole: dostavěl Giacomo della Porta, inspirace kupolí ve Florencii od FB
PORTA PIA (Řím, od 1562): MB, regenerace centra Říma
realizace po smrti Michelangela
ryze dekorativní forma – manýristická kompozice
CAPELLA SFORZA (Řím, 1560): MB, kostel S. Maria Maggiore
volná forma sloupů: vytažení nahoru, představení před stěnu, dosedá na ně česká klenba
zužující se michelangelovské okno
inspirace pro Borrominiho (vytažení sloupů do prostoru – inspirace pro dynamické baroko)
MB: přelomová díla (zpočátku sochař), některá řešení ryze manýristická, vliv na vývoj architektury
sjednocení vertikálního prostoru sv. Petra v Římě, nový typ volné tektoniky – vznik baroka
množství napodobitelů ve Florencii: Giorgio Vasari, Bartolommeo Ammanati
Federico Zuccari (malíř), Sebastiano Serlio (manýrismus a renesance) – kritické přejímání Vitruvia (vlastní kniha o