de2a-poznamky-z-prednasek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
architektuře), Giacomo Barozzi da Vignola (žák SS)
GALLERIA DEGLI UFFIZI (1560 – 1574): čítárna od Michelangela jako inspirace pro GV
hmotové odlehčení: volná sloupová lodžie (tektonika vzhůru nohama)
NÁDVOŘÍ PALAZZA PITTI (od 1558): BA
zastírání tektoniky překrytou arkádou (rustika)
gradace hmot, princip suprapozice řádů
PALÁC FEDERICA ZUCCARIHO (Řím, 1587 – 1588): bizardní forma manýrismu (slepá ulička)
zvláštní zdobení fasády (plastiky, kamenné obložení – rustika) – ryze dekorativní smysl
Sebastiano Serlio: žák DB a BP, především teoretik (Mimořádná kniha o architektuře – 50 portálů)
působení: Řím, Benátky, Fontainebleau
teoretické práce byly předlohou pro manýristické architekty
Giacomo Barozzi da Vignola: Bologna, Řím (zaměřování antických památek), Fontainebleau (SS)
dvorní architekt papeže Julia III. v Římě (od 1550), kardinála Alessandra Farnese
VILLA GIULIA (Řím, 1551 – 1555): Vignola, Vasari, Ammanati
obytná budova s velkým parkem a zahradou (komplex)
triumfální oblouky na fasádě (manýristická úprava)
přepásání vertikálních článků rustikou, přímá návaznost na antiku a ranou renesanci
sloupový portikus směrem do zahrady, motiv triumfálních oblouků
zahradní letohrádek se čtvrtkruhovým schodištěm
muzeum etruské kultury
VILLA FARNESE (Caprarole, 1556): projekt od Vignoly (pro kardinála A. Farnese)
pětiúhelný půdorys (původní pevnost od A. da Sangallo)
manýristická okna a velký portál s rustikou, dvouramenné schodiště, zahrada ve svahu
kruhové nádvoří s motivy triumfálních oblouků: dláždění, motiv paprsků směřujících do středu
otevřená lodžie, manýristické panelování