Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výpisky na zkoušku - etika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (83.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vliv vnitřního vyladění

  • Jak můžeme vnitřní vyladění využít ve zkoumání welfare

  • Je známo u lidí – kognitiv bias – kognitivní předpojatost – znamená že tentýž podnět hodnotíme různě podle toho v jakém jsme stavu

  • Jestli že je někdo ve stavu kdy utrpěl nějaký neuspech, sklony k depresi, smutný, porážka a porovnáme s člověkem který prožil úspěch - porovnáme – kdž dáme úkol aby nacházeli na obrazovce spousta slov – dáme hledat slova – lidé jsou rozdílně úspěšní, je zde jen jeden systematický faktor – když dáme hledat slova jako oheň ostrý, bolest – lidé v horší náladě budou lepší než lidé kteří jsou v dobré náladě a obráceně

  • Toto je adaptivní záležitost – když se dostanu do špatné situace tak je dobré hlídat ještě to co se stane za průšvih – mozek se přepne na toto a hledá hrozby

  • Když je situace přívětivá – hledá mozek další možnost na úspěch

  • Pokus na špačcích – naučíme je že máme dvě krabičky – na jedné bílý a černý kruh – pod černým kruhem je nejedlá housenka a pod bílým je dobrý moučný červ – spolehlivě se to naučí – pak dáme víčko s šedivým kruhem – podle toho můžeme usoudit zda je pták v optimistickém či pesimistickém rozložení

  • Vezmeme ptačky co se nudili ve špatné kleci a špačky který byli v dobré kleci - ty kteří z bohatšího prostředí reagovali velice intenzivně na to prostřední

  • Souhrnné teze: aktuální chování je spouštěno interakcí mezi vyladěním organismu a podněty z vnějšího a vnitřního okolí, každý druh žije v odlišném světě dané tím, co je schopen z prostředí vnímat, řízení chování je evolucí nastaveno tak, aby organismus efektivně řešil druhově typické úkoly/problémy

Etika chovu zvířat

Zvyky vs. Morálka

  • Je to slušné není to slušné, mělo by to tak být nebo nemělo

Zvyk – nějaká moje konvence, zvyk, nějaká zvyklost (např zouvání bot v česku),

  • Něco co se týká nějakého principu by mělo platit všude

Rozum vs. Intuice

  • Proč by všude mělo platit že zdraví uvolní místo slabším? – souvisí s otázkami rozumu a intuice

  • Emoce jsou důvodem proč příklad s pravidlem – mají se děti pouštět sednout? Nám připadá že by měl být univerzálně platný zatímco příklad s přezouváním není spjat s emocema

  • Máme minimálně dvě takové základní – morální intuice

  • Jedna intuice je zaměřena na péči o někoho slabšímu a na to že je slabšímu dostáváno nějaké újmy – lítost, či soucit

  • Druhá je – když někdo má např kabelku na sedadla, morální intuice – nespravedlnost – to v nás vyvolává hněv

  • To je to, co žene podle významných etických teorií co považujeme věci za morálně správné a nesprávné – nějak to s náma emocionálně hýbe

  • Lítost se ztraceným dítětem, cítíme vztek na někoho kdo řve v metru

  • Dvě základní intuace a morální psychologové rozlišují 6 nebo 5 takových základních morálních intuicí spojených s určitými emocemi

  • Tyto emoce platí přes všechny kultury

  • Péče/újma – soucit, spravedlnost/svoboda – hněv, čistota, přirozenost/posvátnost – znechucení, stud, věrnost/loajalita/zrada – hrdost, respekt/autorita – úcta

  • Soucit a hněv – péče/újma, spravedlnost svoboda – univerzální vodítka morálky, ty ostatní pochybné pro univerzální morálku, může být až škodlivé

  • Měli bychom najít rozumem nějaké racionální vodítko jak by věci měly být a jak by být neměly – např jestli mam psa kastrovat nebo ne – měl bych dbát na to jak mu to ublíží nebo pomůže – naopak i spravedlivější, nebudu obtěžovat jiné a nebudou nechtěná štěňata

  • Západní etické systémy kladou velký důraz na rozum – abychom si dobře rozmysleli co je mravně správné a podle toho jednali

  • Racionalismus: jezdec by měl ovládat slona – do tohoto patří západní systém – deontologický systém – snaží se najít nějaké pravidlo

  • Immanuel Kant – vypracoval morální imperativ – tak aby se chování moho stát obecným zákonem

  • Druhým hlavním proudem – stojí v opozici, ale patří k širšímu náhledu racionalismu – utilitarismus – jezde by měl slona řídit k nejvyššímu úžitku – zakladatelem Jeremy Bentham: není možné najít nějaké univerzální pravidlo ale je možné zvážit co udělám co to komu přinese a vybrat to řešení které vyvolá nejlepší účinek či nejmenší škodu

  • Vedou nás zde emoce

  • David Hume – 18 st. – nativismus – tvrdí že představa že by jezdec, který myslí jen na sebe a neví nic o slonovi že by ho mohl řídit nebo ovládat je naprosto mylná

  • Kdybychom byli zbaveni emocí tak se vůbec nebudeme moct rozhodnout a budeme jednat naprosto střeštěně – př. Phineas cage – tyč mu proletěla lebkou – nezasáhla žádnou velkou cévu a on přežil – zotavil se a byl schopen racionálně normálního života, nebyl schopen žádného praktického rozhodování – neuměl hospodařit, neuměl vyjít s lidma, nebyl schopný se rozhodnout – byla vyřazena emocionální centra

  • Emoce jsou strašně důležité

Témata, do kterých materiál patří