Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výpisky na zkoušku - etika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (83.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Řád a pořádek

  • Příklad: u krav – jestli vlastně dominance je určena věkem nebo váhou

  • Krávy mají jasnou dominanční síť – všechny ví která je nadřízená a která podřízená

  • Co určuje párový vztah?

  • Dva nejnápadnější faktory jsou buďto síla a velikost a nebo věk

  • Čím je starší tím je větší – platí do 5 let, pak už se korelace mezi stářím a hmotností ztrácí

  • Když přijde jalovice jako nová je podřízena všem, když časem přeroste vedoucí krávu změní se to?

  • Když jsem starší a těžší – tak bych měla být dominantní – toto se naplnilo v 95% případů, když jsem mladší a lehčí tak jsem níž, Jsem starší a lehčí – to znamená že ve většině případů se respektuje že je starší a je respektovana jako dominantní, zkušenější jsou dominantní a možná z toho mají prospěch ty mladší

  • Platí že mladší krávy respektují starší i když mohou být silnější

  • Dominantní samec má roli strážce pořádku

  • Když se samice perou tak samec zasáhne a ukončí ten souboj

Tyto tři elementy – vcítení, reciprocita a řád a pořádek jsou důležité pro naše mravní rozhodování

  • Znechucení – je zřejmé žýe například potkani ochutnají něco co je trpké a mají typickou grimasu – emoce – výraz tváře – které jsou ve všech kulturách světa

  • Znechucení se může přenášet – když se potkanovi udělá z potravy blbě – tak se k této potravě takto chovají i ostatní – mohou se sociálně přenášet

  • Mnohé druhy savců jsou schopny soucítění, chování založeného na reciprocitě či skupinové příslušnosti, respektování řádu nezaloženého na individuální síle ale také znechucení z jevů hrozících otravou

  • Lidská schopnost etického rozlišování a mravního jednání vyrůstá z těchto emocionálních základů

  • Morální intuice měli velmi silný adaptivní význam v původní situaci lovecko sběračských skupin

  • Adaptivní psychické mechanismy které slouží k dobrým účelům

  • Sběračskolovecké skupiny jsou rovnocenné – uvnitř jsi jsou všichni rovní – žádný velký vůdce – panuje velký pocit spravedlnosti

  • Společné mechanismy za etikou lidí a etikou chovu zvířat

  • V rocce 2007 byla zavřena – poslední 3 jatka na porážku koní

  • Za zvířata můžeme rozhodovat pouze my, ale nemůžeme na ně klást žádné mravní povinnosti

  • Týká se to pouze nás jak to posoudit

  • Mají být koně (70 tis. Ročně) porážení v USA namísto transportu do Mexika? – nemělo by se to dělat z důvodu čistoty například

  • Problém se kterým se můžeme setkat – máme chovat některé druhy rypošů v zoologických zahradách? – je nějakým způsobem ohrožené, je to zvláštní zvíře – nevypadá že bychom se s ním chtěli mazlit

  • Průzkum: jak jsou lidé znechuceni ze zvířat – které se jim líbí které ne a tím plyne zájem o zvířata – ukazuje se že zvířata která byla hodnocena jako nejhnusnější zvířata – jedním z nim byl tento rypoš, která zvířata byla seřazena jak chránit nechránit – padala do kategorie ta odporná že se chránit nemají a hezká se chránit mají – hraje roli naše morální cítění – má velký vliv na to která zvířata se chovají

  • Odpor nás vzbuzuje – moc nejsme proto aby se takovému zvířeti věnovala nějaká ochrana

  • Shrnutí: rozum bez emocí je v rozhodování bezmocný, emoce nás vedou k rozhodnutím, která nemusí být správná

  • Jak propojit rozum s emocemi v etickém rozhodování? – přirovnání ke slonovi a jezdci – víme že slon je silné zvíře a málokdo mu zabrání v jednání – víme že existují situace kdy dovedný jezdec může velmi dobře spolupracovat se slonem pokud mu umí porozumět a umí ho vychovat

  • V tradičním použití slonů na těžbu v lesích – byla situace kdy se sloni dožívali vyššího věku než sloni v zoo a dokonce než v přirozeném volném prostředí něčím povzbudit -> odměnou – používá sílu která je vedená tím rozumem

  • My když emoce dobře poznáme a budeme si je vychovávat tak dospějeme k tomu že nám rozum emocím povládne

  • Etika cností – nehledá se tolik absolutních pravidel, neříká se jediný co je důležitý spočítat všechyn důsledky, ale je důležité s vychovat pomocí těch emocí a vypracovat se tak abych měl jaký si návyk – v dané situaci se chovat citlivě, odvážně, komunikativně

  • Etické rozhodování vychází ze dvou základních východisek – realita a hodnoty

  • Můžeme dospět k lepšímu poznání tim že se budeme vzdělávat -> abychom věděli čeho se zvíře bojí, co je pro něj pozitivní, co ho bolí a co ho nebolí poznání že víme o zvířeti, víme jak se chovat

  • Hodnoty spočívají v těch emocí, ale já můžu výchovou – sebevýchovou a že o tom mluvím s ostatními – můžeme se dostat k nějaké cnosti či hodnotám

  • Nějakým způsobem budu nacvičený v souladu, jako který ty emoce posilovat, který pěstovat a které používat v dané situaci

  • Role rozumu je v tom že poznáme svět a budeme nějakým způsobem reflektovat a dlouhodobě vidět své emoce – a měnit je tak aby rozum byl v souladu s emocema – že budeme ctít zvíře a budeme vědět co dokáže

  • Jak regulovat chov psů a roli na veřejnosti, která zvířata a za jakých okolností máme chovat zvířata v zoo,

  • V rozhodování budou hrát roli jiné hodnoty než jen to utrpení zvířat

  • Jestli pokusy na těch zvířatech fakt pomáhají či ne – z jedné strany: ve skutečnosti je to nesmysl je t ojiný druh a na druhou stranu je samozřejmě spousta lidí co říká že ve skutečnosti to opravdu pomáhá ukázka té vědy jak to opravdu dopadá

Témata, do kterých materiál patří