Výpisky na zkoušku - etika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Řád a pořádek
Příklad: u krav – jestli vlastně dominance je určena věkem nebo váhou
Krávy mají jasnou dominanční síť – všechny ví která je nadřízená a která podřízená
Co určuje párový vztah?
Dva nejnápadnější faktory jsou buďto síla a velikost a nebo věk
Čím je starší tím je větší – platí do 5 let, pak už se korelace mezi stářím a hmotností ztrácí
Když přijde jalovice jako nová je podřízena všem, když časem přeroste vedoucí krávu změní se to?
Když jsem starší a těžší – tak bych měla být dominantní – toto se naplnilo v 95% případů, když jsem mladší a lehčí tak jsem níž, Jsem starší a lehčí – to znamená že ve většině případů se respektuje že je starší a je respektovana jako dominantní, zkušenější jsou dominantní a možná z toho mají prospěch ty mladší
Platí že mladší krávy respektují starší i když mohou být silnější
Dominantní samec má roli strážce pořádku
Když se samice perou tak samec zasáhne a ukončí ten souboj
Tyto tři elementy – vcítení, reciprocita a řád a pořádek jsou důležité pro naše mravní rozhodování
-
Znechucení – je zřejmé žýe například potkani ochutnají něco co je trpké a mají typickou grimasu – emoce – výraz tváře – které jsou ve všech kulturách světa
-
Znechucení se může přenášet – když se potkanovi udělá z potravy blbě – tak se k této potravě takto chovají i ostatní – mohou se sociálně přenášet
-
Mnohé druhy savců jsou schopny soucítění, chování založeného na reciprocitě či skupinové příslušnosti, respektování řádu nezaloženého na individuální síle ale také znechucení z jevů hrozících otravou
Lidská schopnost etického rozlišování a mravního jednání vyrůstá z těchto emocionálních základů
Morální intuice měli velmi silný adaptivní význam v původní situaci lovecko sběračských skupin
Adaptivní psychické mechanismy které slouží k dobrým účelům
Sběračskolovecké skupiny jsou rovnocenné – uvnitř jsi jsou všichni rovní – žádný velký vůdce – panuje velký pocit spravedlnosti
Společné mechanismy za etikou lidí a etikou chovu zvířat
V rocce 2007 byla zavřena – poslední 3 jatka na porážku koní
Za zvířata můžeme rozhodovat pouze my, ale nemůžeme na ně klást žádné mravní povinnosti
Týká se to pouze nás jak to posoudit
Mají být koně (70 tis. Ročně) porážení v USA namísto transportu do Mexika? – nemělo by se to dělat z důvodu čistoty například
Problém se kterým se můžeme setkat – máme chovat některé druhy rypošů v zoologických zahradách? – je nějakým způsobem ohrožené, je to zvláštní zvíře – nevypadá že bychom se s ním chtěli mazlit
Průzkum: jak jsou lidé znechuceni ze zvířat – které se jim líbí které ne a tím plyne zájem o zvířata – ukazuje se že zvířata která byla hodnocena jako nejhnusnější zvířata – jedním z nim byl tento rypoš, která zvířata byla seřazena jak chránit nechránit – padala do kategorie ta odporná že se chránit nemají a hezká se chránit mají – hraje roli naše morální cítění – má velký vliv na to která zvířata se chovají
Odpor nás vzbuzuje – moc nejsme proto aby se takovému zvířeti věnovala nějaká ochrana
Shrnutí: rozum bez emocí je v rozhodování bezmocný, emoce nás vedou k rozhodnutím, která nemusí být správná
Jak propojit rozum s emocemi v etickém rozhodování? – přirovnání ke slonovi a jezdci – víme že slon je silné zvíře a málokdo mu zabrání v jednání – víme že existují situace kdy dovedný jezdec může velmi dobře spolupracovat se slonem pokud mu umí porozumět a umí ho vychovat
V tradičním použití slonů na těžbu v lesích – byla situace kdy se sloni dožívali vyššího věku než sloni v zoo a dokonce než v přirozeném volném prostředí něčím povzbudit -> odměnou – používá sílu která je vedená tím rozumem
My když emoce dobře poznáme a budeme si je vychovávat tak dospějeme k tomu že nám rozum emocím povládne
Etika cností – nehledá se tolik absolutních pravidel, neříká se jediný co je důležitý spočítat všechyn důsledky, ale je důležité s vychovat pomocí těch emocí a vypracovat se tak abych měl jaký si návyk – v dané situaci se chovat citlivě, odvážně, komunikativně
Etické rozhodování vychází ze dvou základních východisek – realita a hodnoty
Můžeme dospět k lepšímu poznání tim že se budeme vzdělávat -> abychom věděli čeho se zvíře bojí, co je pro něj pozitivní, co ho bolí a co ho nebolí poznání že víme o zvířeti, víme jak se chovat
Hodnoty spočívají v těch emocí, ale já můžu výchovou – sebevýchovou a že o tom mluvím s ostatními – můžeme se dostat k nějaké cnosti či hodnotám
Nějakým způsobem budu nacvičený v souladu, jako který ty emoce posilovat, který pěstovat a které používat v dané situaci
Role rozumu je v tom že poznáme svět a budeme nějakým způsobem reflektovat a dlouhodobě vidět své emoce – a měnit je tak aby rozum byl v souladu s emocema – že budeme ctít zvíře a budeme vědět co dokáže
Jak regulovat chov psů a roli na veřejnosti, která zvířata a za jakých okolností máme chovat zvířata v zoo,
V rozhodování budou hrát roli jiné hodnoty než jen to utrpení zvířat
Jestli pokusy na těch zvířatech fakt pomáhají či ne – z jedné strany: ve skutečnosti je to nesmysl je t ojiný druh a na druhou stranu je samozřejmě spousta lidí co říká že ve skutečnosti to opravdu pomáhá ukázka té vědy jak to opravdu dopadá