Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výpisky na zkoušku - etika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (83.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Řízení chování

  • Co rozhoduje o tom co bude zvíře v dané chvíli dělat, co nebude dělat, jak bude reagovat a jaké spontání chování začne i bez podnětu

  • Chování je řízeno interakcí vnitřního vyladění s vnímanými podněty

  • Schéma: zvíře nějakým způsobem jedná – to je dáno jednak tím jaký podnět přijde z venku ale také dáno tím jaké je v dané chvíli vyladěno

  • Např. když celý den nic nejíme a ucítíme nějakou vůni jídla – máme chuť, když se ale najíme předtím tak takový podnět v nás nic nevyvolá

  • Vnitřní vyladění může být vyladěno vnitřními a vnějšími faktory – koho jsem potkal a co jsem jedl, atd.

  • Aby zvíře mohlo reagovat na nějaký podnět, tak ho musí nejdříve vnímat pomocí nějakých smyslů

  • Př. Skákavka – mnoho očí, asi 4 páry očí, oči mají různou funkci – jedny skenovat celý oblouk okolo – nebezpečí, největší oči vepředu, tam kde se překrývají tak tam mají největší ostrost a přesnost a hloubku vidění – lovení kořisti – veliká vizuální inteligence

  • Pro vnímání podnětů – každé zvíře vidí podnět jiným způsobem – lidé mají podobné pole jako opice

  • Rozdíl mezi binokulárním a monokulárním vidění

  • Králík vidí skutečně kolem dokola – má i vidění v zádu binokulární – není ale tak přesné jako u nás

  • Ovlivňuje svět ve kterém se zvíře pohybuje – nepohybujeme se ve stejném světě, to je nějaká část informací ze světa – vnímáme jen část

  • Smyslové vnímání je velmi důležité, některá zvířata mohou vnímat věci která my nevnímáme – mohou vnímat ultrazvuk – např. potkan vnímá ultrazvuk – slyší mnohem silněji zvuky, extrémně stresující pro zvířata, každé zvíře žije v jiném světě a my máme částečné informace

  • Mozek upravuje to jak vidíme

  • Zrak se rovná oči plus mozek – domýšlíme si

  • Vyhodnocujeme podnět a pak hodnotíme co ten podnět biologicky znamená

  • Spouštěcí podněty – podle čeho to zvíře pozná nějaké důležité podněty v prostředí

  • Např. koljuška – zbarvené bříško dole – v pářící sezóně – zjistilo se pomocí atrapových pokusů, stačí přibližný tvar – reaguje na to jako na samce

  • Spouštěcí podněty mohou být poměrně jednoduché a schematické

  • Racek stříbřitý – zkoumáno – reaguje na červenou barvu aby poznalo matku

  • Supernormální podněty: podnět s extrémně zdůrazněnou vlastností, který je účinnější než přirozený podnět – např. obrovská vajíčka – reaguje tak proto, že u nich platí – čím větší vejci, tím víc ho ber, racci nikdy nebyli vystaveni takovému tlaku, člověk jí taky mnohem více než je adaptivní – protože dříve nevyseli na keřích kusy slaniny, dlouho bez jídla – bylo velmi adaptivní kdžy na něco narazím tak toho sním co nejvíc, nikdy toho nebylo příliš málo

  • Adaptivní chvoání v tom daném prostředí, když je dáme do jiného prostředí tak se často chvoají neadaptivně

Témata, do kterých materiál patří