Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




EKOLOGIE - doplňkový text

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (8.14 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ze 159 se jich třetí věkové třídy (x

2

) dožilo 80, atd. Je běžným zvykem vyjadřovat počet těch 

jedinců,  kteří  se  dožijí  určitého  věku  pomocí  proporce  z původní  velikosti  kohorty.  Tato 

hodnota  (označovaná  l

x

)  se  vypočítá  jako  n

x/x0  (tedy v 

našem  případě  n

x/530) 

a  vyjadřuje 

pravděpodobnost, že nějaký jedinec bude ještě živ ve věku x: 

nx 

lx 

530 

530:530=1,00 

159 

159:530=0,30 

80 

80:530=0,15 

48 

48:530=0,09 

21 

21:530=0,04 

5:530=0,01 

Z hodnot např. vidíme, že necelá třetina veverek může „oslavit“ své první narozeniny 

a že asi jedna ze sta se dožije 5 let (ovšem do 6. roku věku už žádná nedožije).  

Také  úmrtnost  (mortalitu)  můžeme  zapracovat  do  naší  tabulky  a  to  buď  tak,  že 

vyčíslíme absolutní počet jedinců, kteří v rámci daného časového intervalu (nějaké věkové 

třídy) zahynou (d

x- z anglického death) 

nebo poměrnou částí uhynulých z těch, kteří se dožili 

začátku tohoto intervalu (m

x -  z anglic. mortality). Jakýmsi „opakem“ hodnoty mx je  proporce 

těch jedinců dané kohorty, kteří přežijí do následujícího časového období a tu označujeme s

(z anglického survival), přitom platí: m

x+sx=1. 

nx 

dx 

mx 

sx 

530 

530-159=371 

371:530=0,70 

159:530=0,30 

159 

159-80=79 

79:159=0,50 

80:159=0,50 

80 

80-48=32 

32:80=0,40 

48:80=0,60 

48 

48-21=27 

27:48=0,56 

21:48=0,44 

21 

21-5=16 

16:21=0,76 

5:21=0,24 

5-0=5 

5:5=1,00 

0:5=0 

Z hodnot  např. vidíme,  že  nejnižší věkově specifická  mortalita a  současně  nejvyšší 

věkově specifické přežívání je u jedinců dvouletých. 

Témata, do kterých materiál patří