EKOLOGIE - doplňkový text
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
teorie dědičnosti. Brněnský mnich Gregor Mendel (1822-1884),
Darwinův současník, studoval v klášterní zahradě přenos vlastností hrachu z generace na
generaci. Výhoda hrachu spočívala v tom, že řada vlastností je snadno pozorovatelných a
dostatečně odlišných mezi jedinci (barva květu, velikost a tvar plodů a lusků, velikost rostliny)
a že je možné mít absolutní kontrolu nad rozmnožováním (mohl si vybrat mezi
samooplozením a oplozením jinou, vybranou rostlinou). Mendel v
první řadě vytvořil „čisté
linie“ rostlin tím, že je samooplozením rozmnožoval tak dlouho, až všichni potomci (tzv. F1
generace – F z latinského slova filis = syn)
byli stejní. Potom zkusil zkřížit jedince
s
červenými květy s jedincem s bílými květy a „s překvapením“ zjistil, že všichni potomci mají
květy červené. („S překvapením“ proto, že po staletí se do té doby věřilo ve „smíšenou“
dědičnost, tedy v to, že vlastnosti potomků jsou jakousi „střední hodnotou“ mezi vlastnostmi
rodičů). Co se tedy stalo s charakteristikou odpovídající za bílou barvu květů?
Zkřížením jedinců F1 generace mezi sebou navzájem obdržel odpověď: vzniklo 929
jedinců F2 generace, z nichž 705 (přibližně 75 %) bylo červených a 224 (přibližně 25 %)
bílých. Z
toho Mendel odvodil, že „dědičný faktor“ odpovědný za bílou barvu květů se v F1
generaci neztratil
a že „dědičný faktor“ pro červenou barvu je nadřazený a odvodil také, že
dědičné faktory zodpovídající za barvu květů musí být dva. Jinými slovy, Mendel došel ke