Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




EKOLOGIE - doplňkový text

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (8.14 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

teorie  dědičnosti.  Brněnský  mnich  Gregor Mendel  (1822-1884), 

Darwinův  současník,  studoval v klášterní  zahradě  přenos  vlastností  hrachu  z generace na 

generaci.  Výhoda hrachu spočívala v tom,  že řada vlastností je snadno  pozorovatelných a 

dostatečně odlišných mezi jedinci (barva květu, velikost a tvar plodů a lusků, velikost rostliny) 
a že je možné mít absolutní kontrolu nad rozmnožováním (mohl si vybrat mezi 
samooplozením a oplozením jinou, vybranou rostlinou).  Mendel v 

první řadě vytvořil „čisté 

linie“  rostlin tím, že je samooplozením rozmnožoval tak dlouho, až všichni potomci (tzv.  F1 
generace  –  F  z latinského slova filis = syn) 

byli  stejní.  Potom  zkusil  zkřížit  jedince 

červenými květy s jedincem s bílými květy a „s překvapením“ zjistil, že všichni potomci mají 

květy  červené.  („S  překvapením“  proto,  že  po  staletí  se  do  té  doby  věřilo  ve  „smíšenou“ 

dědičnost, tedy v to, že vlastnosti potomků jsou jakousi „střední hodnotou“ mezi vlastnostmi 

rodičů). Co se tedy stalo s charakteristikou odpovídající za bílou barvu květů?  

Zkřížením jedinců  F1 generace mezi sebou navzájem obdržel odpověď: vzniklo 929 

jedinců  F2  generace,  z nichž  705  (přibližně  75  %)  bylo  červených  a  224  (přibližně  25  %) 
bílých.  Z 

toho  Mendel odvodil,  že „dědičný faktor“ odpovědný  za bílou  barvu květů se v F1 

generaci neztratil 

a  že „dědičný faktor“ pro červenou barvu je nadřazený a odvodil také, že 

dědičné faktory  zodpovídající  za barvu květů  musí být dva. Jinými slovy,  Mendel došel  ke 

Témata, do kterých materiál patří