PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1. Pedagogika – charakteristika, předmět pedagogiky, struktura, vazby s ostatními
vědami
Pedagogika je věda, která zkoumá výchovu a vzdělávání. V odborném významu: „věda a
výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti“.
Pedagogika je teoretická i praktická. Obsahuje popis a vysvětlení pedagogických jevů, návody
jak posupovat v praxi (popis vyučovacích metod). Studuje a sleduje vývoj školství, výchovy a
vzdělávání v zahraničí a ve spolupráci s dalšími vědními disciplínami formuluje nové vývojové
trendy pro různé oblasti výchovy a vzdělávání.
Slovo pedagogika pochází z řeckého paidagógos (pais: chlapec, ágein: vést, doprovázet)
Paidagogos byl domácí otrok, který doprovázel syna (dívky nebyly veřejně vzdělávány) na cvičení
a do školy. Prvním profesorem byl Gustav Adolf Lindner v 19. století na České Karlově univerzitě.
Předmět pedagogiky Předmětem pedagogiky je edukace – výchova a vzdělávání; předmětem pedagogiky jakožto
vědy je edukační realita, edukační procesy a edukační konstrukty.
Výchovu chápeme jako záměrné působení na rozvoj osobnosti jedince s cílem dosáhnout
pozitivní změny v jejím vývoji. Jedná se o záměrné vytváření a ovlivňování podmínek
umožňujících optimální rozvoj jedince. Vzdělávání je celoživotní proces. Výsledkem je
vzdělání.
Pedagogika jako věda má za úkol především popsat pedagogické jevy a klasifikovat je podle
různých kritérií. Jde o popis jevů minulých i současných protože sociální jevy je třeba zkoumat
v historickém kontextu. Významným krokem je srovnávání, vyhodnocování a zobecňování
pedagogických jevů – formulace výchovných cílů, výchovných principů, výchovných forem,
metody a prostředků.
Vazby na další vědy Pedagogika patří k vědám reálným, kulturním a sociálním. Jedná se o vědu sociální (dle
rozdělení klasifikace věd podle A. Comte).
Pedagogika a filozofie Spojitost pedagogiky s filozofií dokazuje samotný fakt, že se pedagogika po dlouhé období až
do novověku rozvíjela v rámci filozofie. Hraniční disciplínou mezi pedagogikou a filozofií je
filozofie výchovy. Řeší zejména otázku pojetí člověka a determinaci jeho rozvoje.
Pedagogika a psychologie Společný objekt – poznávání a formování osobnosti člověka. Psychologie napomáhá
pedagogice lépe poznávat vychovávaného, umožňuje jí optimalizovat záměrné vlivy na
vychovávaný subjekt. Hraniční disciplínou mezi pedagogikou a psychologií je pedagogická
psychologie. Zkoumá zákonitosti utváření psychiky pod vlivem výchovy a to vzhledem
k podmínkám výchovně vzdělávacího procesu.
Pedagogika a sociologie Sociologie zkoumá zákonitosti vývoje společenských systémů. Studuje vliv společenského
prostředí na člověka a společenské vztahy mezi lidmi. Pomáhá pedagogice poznávat sociální
prostředí, v němž se výchova uskutečňuje, a sociální faktory, které působí na rozvoj jedince.
Hraniční disciplínou mezi pedagogikou a sociologií je sociální pedagogika. Ta se zabývá např.
zkoumáním problémů rodinné výchovy, studuje procesy utváření kolektivů dětí a mládeže,
zájmových útvarů i sociální procesy, které v nich probíhají.
Struktura pedagogiky Pedagogické vědní disciplíny je možné rozdělovat na základní, hraniční a aplikované.