PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
3. Srovnávací pedagogika – charakteristika, funkce, cíle. Vzdělávací systémy států
EU v porovnání s ČR.
Patří k základním pedagogickým disciplínám, které analyzují jednotlivé výchovné a vzdělávací
jevy a navrhují optimální postupy jako výchovu a vzdělávání zefektivňovat. Věnuje se
srovnávání dvou nebo více vzdělávacích soustav a to i v rámci zahraničí. Cílem je popsat trendy
ve vývoji školství a umožnit výměnu zkušeností mezi jednotlivými zeměmi. Srovnávací
pedagogika poskytuje mezinárodní rozhled po problematice vzdělávání. Vede k pochopení
značné složitosti vzdělávacích jevů a jejich souvislostí se sociálními, politickými, ekonomickými
a kulturními podmínkami i s úrovní rozvoje vědy, učí chápat vzdělávací systém ne jako statickou
strukturu, ale jako neustále se měnící sociální strukturu.
Vznik srovnávací pedagogiky jako vědy se datuje do 18. století (Francie), u nás pak od 20. let
20. století. Srovnávací pedagogika je založená na teoretických a metodologických přístupech
sociálních věd (etnologie, sociologie, psychologie), popisuje a analyzuje výchovné a vzdělávací
procesy v rodině, ve škole, v odborné přípravě jednotlivých krajin. Uvedené rozdíly v chápání
srovnávací pedagogiky znamenají, že při porovnávání vzdělávacích systémů už pedagogická
teorie nemá své postavení, ale je propojená s ekonomickými, sociologickými, psychologickými
a jinými teoriemi. SP porovnává shody a rozdíly v různých státech z pohledu:
Synchronního (geografického, internacionálního)
Diachronního (historicko-vývojového)
Funkcionálního (vliv ekonomický, náboženský, politický
Funkce srovnávací pedagogiky