PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vzdělávací program, projekt, plán
průběh studia a jeho obsah
obsah veškeré zkušenosti a v činnostech, které se vztahují ke škole (např. plánování,
hodnocení atd.)
Kurikulum ve významu učiva může být chápáno v užším smyslu, jako věcný obsah výuky
(vědomosti / znalosti / dovednosti) nebo v širším smyslu jako vše, co má být žákem osvojeno,
tj. navíc postoje a hodnoty.
Kurikulum existuje v různých podobách:
doporučené (základní koncepce, dokument)
předepsané (závazný oficiální dokument)
realizované (to, co učitel skutečně učí ve třídě)
podpůrné (veškeré náležitosti podporující předepsané kurikulum, např. učebnice,
časové dotace apod.)
hodnocené (kurikulum převedené do hodnotící podoby, např. testy, zkoušky)
osvojené (to, co si žáci skutečně osvojili)
Další možné dělení kurikula
formální = komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání, jeho realizace
ve výuce, způsob kontroly a hodnocení výsledků výuky
neformální = aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole i domácí studium, úkoly a příprava
žáků na vyučování
skryté = další souvislosti života školy – kvalita a klima školy, vzdělávací hodnoty, vztahy mezi
učiteli a žáky, školou a rodiči, pravidla chování ve třídě …
nulové „chybějící“ = to, čemu se ve vyučování nevěnuje pozornost (např. dříve cenzura
učebnic)
metakurikulum = do kurikula určitého předmětu jsou zařazovány informace, jak se tomuto
předmětu učit a řídit své učení (obsah předmětu)
Obsah vzdělávání
je v RVP chápán jako prostředek k dosažení požadovaných kompetencí absolventa
v RVP je uveden formou požadovaných (předpokládaných) výsledků vzdělávání a jim