PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
odpovídajícího učiva
obsah vzdělávání je v RVP strukturován nadpředmětově podle vzdělávacích oblastí a
obsahových okruhů
Dvojúrovňová koncepce kurikula
národní kurikulum či rámcový vzdělávací program stanovují východisko
školy si na jeho základě tvoří své školní kurikulum
kurikulární tvorba dává odpověď na 7 základních otázek
o
proč, koho, co, kdy, jak, za jakých podmínek, s jakými očekávanými efekty vzdělávat
Didaktická transformace Didaktická transformace je přizpůsobení vzdělávacího obsahu poznávacím schopnostem žáků.
S jejími formami se můžeme setkat už v dílech Komenského, Pestalozziho a Herbarta.
V minulosti se s v souvislosti s tímto procesem používaly termíny didaktické zjednodušení
nebo didaktická redukce. Naopak relativně novým konceptem je didaktická rekonstrukce, která
do procesu zapojuje také zpětnou vazbu žáků.
Součástí didaktické transformace je didaktická analýza. Vyjadřuje rozbor učiva po stránce
didaktické (toho co se mají studující naučit). Jedná se o analýzu pojmovou (hledání pojmů),
vztahovou (hledání vztahů mezi pojmy) a operační (hledání činností, kterými dojde k osvojení).
Didaktická transformace= výběr, diferenciace, uspořádání učiva
Čtyři roviny kurikula:
Oborové obsahy,
Obsahy na úrovni škol a programů
Obsahy výuky
Obsah obohacené učícím se jedincem
Tři roviny transformace:
Ontodidaktická transformace (mezi 1, 2)
Psychodidaktická transformace (mezi 2,3)- určitý obsah (vymezen v učebních
dokumentech) je třeba zapracovat do učiva pro vyučovací hodinu
Kognitivní transformace (mezi 3,4)- co si z toho odneseme jako studenti