PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
4. Obsah vzdělávání – definice pojmu kurikulum. Teorie vzniku kurikula -
didaktická transformace. Vztah mezi vzděláváním, kvalifikací a trhem práce.
Soustava oborů vzdělávání. RVP.
Vzdělávání proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností, postojů.
Realizované prostřednictvím školního vyučování.
Vyučování je činnost učitele (lektora), který iniciuje, motivuje a usměrňuje učení žáka
(účastníka) tak, aby dosáhl žádoucího (cílového) stavu, tj. určité soustavy vědomostí,
dovedností a návyku.
Učení je aktivní činnost žáka (účastníka) spočívající v nárůstu osvojených poznatků, ale také v
přenosu a případné změně hodnot, postojů, zájmu a dalších prvku směrujících k dalšímu rozvoji
člověka.
Výuka je komplexní proces, který tvoří jednota působení (synergický efekt) vyučování a učení.
V této souvislosti se také často používá pojem didaktický proces.
Didaktika Didaktika je pojem odvozený z řeckého slova didasko, které znamená „učím“ nebo „vyučuji“.
Didaktika je součástí pedagogiky a zabývá se teorií vzdělávání a vyučování, řeší problémy
efektivity vyučovacího procesu; zabývá se edukačními procesy. Rozlišujeme obecnou didaktiku
(obecné cíle, obsah, metody, organizační formy) a speciální didaktiky (aplikují a specifikují
zákonitosti na daný obor; předmětové didaktiky, oborové didaktiky a didaktiky druhů a stupňů
škol). Základní otázky CO a JAK.
Kurikulum Termín kurikulum má svůj původ v latině (currere znamená běžeti, též závodní dráhu). Odtud
snad pochází nejobvyklejší definice kurikula jako vyučovaného obsahu. Kurikulum jako souhrn
dokumentů vymezuje cíle, obsah a podmínky vzdělání, instituce a nástroje, kterými se vzdělání
realizuje a také způsoby hodnocení.
V české pedagogické terminologii bývá jako kurikulum označováno: