Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PEDAGOGIKA

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.4 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

4.  Obsah  vzdělávání  –  definice  pojmu  kurikulum.    Teorie  vzniku  kurikula  - 
didaktická  transformace.  Vztah  mezi  vzděláváním,  kvalifikací  a  trhem  práce. 
Soustava oborů vzdělávání. RVP.  
Vzdělávání proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností, postojů. 
Realizované prostřednictvím školního vyučování.  
Vyučování  je  činnost  učitele  (lektora),  který  iniciuje,  motivuje  a  usměrňuje  učení  žáka 
(účastníka)  tak,  aby  dosáhl  žádoucího  (cílového)  stavu,  tj.  určité  soustavy  vědomostí, 
dovedností a návyku. 
Učení je aktivní činnost žáka (účastníka) spočívající v nárůstu osvojených poznatků, ale také v 
přenosu a případné změně hodnot, postojů, zájmu a dalších prvku směrujících k dalšímu rozvoji 
člověka. 
Výuka je komplexní proces, který tvoří jednota působení (synergický efekt) vyučování a učení. 
V této souvislosti se také často používá pojem didaktický proces. 
 
Didaktika Didaktika je pojem odvozený z řeckého slova didasko, které znamená „učím“ nebo „vyučuji“. 
Didaktika  je  součástí  pedagogiky  a  zabývá  se  teorií  vzdělávání  a  vyučování,  řeší  problémy 
efektivity vyučovacího procesu; zabývá se edukačními procesy. Rozlišujeme obecnou didaktiku 
(obecné  cíle,  obsah,  metody,  organizační  formy)  a  speciální  didaktiky  (aplikují  a  specifikují 
zákonitosti na daný obor; předmětové didaktiky, oborové didaktiky a didaktiky druhů a stupňů 
škol). Základní otázky CO a JAK. 
 
Kurikulum Termín kurikulum má svůj původ v latině (currere znamená běžeti, též závodní dráhu). Odtud 
snad pochází nejobvyklejší definice kurikula jako vyučovaného obsahu. Kurikulum jako souhrn 
dokumentů vymezuje cíle, obsah a podmínky vzdělání, instituce a nástroje, kterými se vzdělání 
realizuje a také způsoby hodnocení. 
V české pedagogické terminologii bývá jako kurikulum označováno: 

Témata, do kterých materiál patří