PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ISCED 1997 zahrnuje 7 úrovní vzdělávání (0 - 6), které mohou mít vnitřní členění A, B, C
A _ vyjadřuje stupeň, ze kterého je možné přejít na vyšší vzdělávání;
B _ vyjadřuje přípravný stupeň pro pracovní trh;
C _ vyjadřuje stupeň směřující na pracovní trh;
ISCED 2011 - odpovídá současným úrovním vzdělání a kvalifikací. Počet úrovní nyní v zásadě
odpovídá počtu úrovní EQF (Evropského rámce kvalifikací), tedy 8, přičemž navíc užívá úroveň
0 pro předškolní vzdělávání. Úrovně 5–8 odpovídají terciárnímu vzdělávání.
Novinkou je také možnost zahrnutí neformálního vzdělávání. Kód nyní obsahuje tři čísla, první
označuje úroveň vzdělání (0–8), druhé číslo rozlišuje všeobecné (4), odborné (5) nebo
nespecifikované (6) zaměření programu a třetí číslo označuje, jaká je míra propustnosti po
absolvování daného vzdělávacího programu (1–4).
Kód Označení
Odpovídající úroveň ve školství ČR
0
vzdělávání v raném dětství
mateřské školy
1
primární vzdělávání
1. stupeň základní školy
2
nižší sekundární vzdělávání
2. stupeň základní školy (gymply 8 + 6)
3
vyšší sekundární vzdělávání
středoškolské, maturita či vyučení
4
postsekundární neterciární vzdělávání
pomaturitní studium
5
krátký cyklus terciárního vzdělávání
poslední dva ročníky konzervatoří
6
bakalářská nebo jí odpovídající úroveň
bakalářské studium na VŠ, studium VOŠ
7
magisterská nebo jí odpovídající úroveň
magisterské studium na VŠ
8
doktorská nebo jí odpovídající úroveň
doktorské studium VŠ
9
vzdělávání jinde neuvedené
Odborné vzdělávání je součástí počátečního i dalšího vzdělávání.
Počáteční vzdělávání
Zahrnuje veškerou přípravu na povolání ve školách před nástupem do praxe, která se
uskutečňuje v rámci povinné školní docházky a soustavné přípravy na budoucí povolání. Vede
k získání stupně vzdělání. Cílem je příprava na budoucí pracovní uplatnění a získání kvalifikace.
Uskutečňuje se ve vyšším sekundárním, post sekundárním a terciárním vzdělávání (ISCED 3 –
6).
Další vzdělávání
Vzdělávání v dospělém věku. Od počátečního vzdělávání je odděleno vstupem na trh práce
nebo jinou formou časového odstupu od ukončení počátečního vzdělávání. Je zaměřeno na
rozvoj kompetencí důležitých pro uplatnění v pracovním životě. Další odborné vzdělávání může
probíhat jako formální vzdělávání dospělých na školách, a vede k získání stupně vzdělání. Nebo jako neformální další profesní vzdělávání, které nevede k získání stupně vzdělání.
Školská soustava ČR Součástíjsou mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, jazykové školy
s právem státní jazykové zkoušky a vyšší odborné školy, které jsou kodifikovány školským
zákonem. Jsou sem začleněny i instituce poskytující základy uměleckého vzdělání (zájmového)
- základní umělecké školy. Součástí výchovně vzdělávací soustavy jsou rovněž školská zařízení
výchovná a účelová, která podléhají školskému zákonu, popř. zákonu o výkonu ústavní výchovy
nebo ochranné výchovy. Nejvyšším článkem školské soustavy jsou školy vysoké, které jsou
předmětem zákona o vysokých školách. Školy poskytující odborné vzdělávání na sekundární a
terciární úrovni (ISCED 2–5) se člení podle vzdělávacího stupně a podle charakteru
poskytovaného vzdělávání na střední školy (gymnázia, střední odborné školy, střední
odborná učiliště), konzervatoře, vyšší odborné školy a vysoké školy.