PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ISCED. Charakteristika české školní soustavy – cíle a návaznost jednotlivých
stupňů, základní fakta. Organizace vzdělávání na SŠ (stupně, typy škol, formy
vzdělávání).
Vzdělávací systém
zahrnuje "na sebe navazující vzdělávací stupně a typy, které jsou určeny buď celé populaci
(např. základní povinné vzdělání), nebo určitým skupinám (např. středoškolské a vysokoškolské
vzdělání)". Představuje tedy tzv. formální vzdělávání.
Vzhledem k tomu, že vzdělávací systém je součástí společnosti a rovněž do ní zasahuje (např.
viz přijímací řízení, konkrétní profesní uplatnění a uplatnění na trhu práce vůbec), rozlišujeme
jeho 2 základní funkce:
o
produktivní - vytváří u jedinců jisté znalosti, dovednosti, produkuje informace, poskytuje
příležitost rozvíjet schopnost učit se a získávat další informace;
o
selektivní - vybírá ("třídí") jedince podle jejich vrozených nebo v rodině získaných
schopností, talentu a motivace ke vzdělávání (týká se zejména vyšších stupňů vzdělávací
soustavy). Tímto způsobem pak ovlivňuje rozvoj karierových drah a uplatnění na trhu práce.
Vzdělávací soustava je souhrn všech škol a vzdělávacích institucí (instituce vzdělávání dospělých), včetně institucí
podpůrných (výzkumných, poradenských, informačních, vydavatelských), institucí kulturně
osvětových (muzea, knihovny, galerie, zoologické a botanické zahrady apod.), které jsou
potřebné k zajištění vzdělávání.
Mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávání ISCED
byla vypracována a vydána UNESCO v roce 1976, aby sloužila jako nástroj vhodný pro
shromažďování, zpracování a zpřístupňování vzdělávacích statistik, jak v jednotlivých zemích,
tak v mezinárodním měřítku. ISCED se aktualizuje řadu let, známá je její podoba z roku 1997.
Naposledy byla aktualizovaná v roce 2011.
o