PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ISCED.    Charakteristika  české  školní  soustavy  –  cíle  a  návaznost  jednotlivých 
stupňů,  základní  fakta.  Organizace  vzdělávání  na  SŠ  (stupně,  typy  škol,  formy 
vzdělávání).   
 
Vzdělávací systém  
zahrnuje  "na sebe  navazující vzdělávací stupně a  typy, které jsou  určeny buď celé populaci 
(např. základní povinné vzdělání), nebo určitým skupinám (např. středoškolské a vysokoškolské 
vzdělání)". Představuje tedy tzv. formální vzdělávání. 
Vzhledem k tomu, že vzdělávací systém je součástí společnosti a rovněž do ní zasahuje (např. 
viz přijímací řízení, konkrétní profesní uplatnění a uplatnění na trhu práce vůbec), rozlišujeme 
jeho 2 základní funkce: 
o 
produktivní - vytváří u jedinců jisté znalosti, dovednosti, produkuje informace, poskytuje
příležitost rozvíjet schopnost učit se a získávat další informace;  
o 
selektivní - vybírá ("třídí") jedince podle jejich vrozených nebo v rodině získaných
schopností,  talentu  a  motivace  ke  vzdělávání  (týká  se  zejména  vyšších  stupňů  vzdělávací 
soustavy). Tímto způsobem pak ovlivňuje rozvoj karierových drah a uplatnění na trhu práce. 
 
Vzdělávací soustava je souhrn všech škol a vzdělávacích institucí (instituce vzdělávání dospělých), včetně institucí 
podpůrných  (výzkumných,  poradenských,  informačních,  vydavatelských),  institucí  kulturně 
osvětových  (muzea,  knihovny,  galerie,  zoologické  a  botanické  zahrady  apod.),  které  jsou 
potřebné k zajištění vzdělávání. 
 
Mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávání ISCED 
byla  vypracována  a  vydána  UNESCO  v  roce  1976,  aby  sloužila  jako  nástroj  vhodný  pro 
shromažďování, zpracování a zpřístupňování vzdělávacích statistik, jak v jednotlivých zemích, 
tak v mezinárodním měřítku. ISCED se aktualizuje řadu let, známá je její podoba z roku 1997. 
Naposledy byla aktualizovaná v roce 2011. 
o 
