PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Základní pedagogické disciplíny tvoří základ pedagogiky jako vědy, obsahují obecnější teorie
a definice pojmů.
Obecná pedagogika Definuje základní pojmy (výchova, vzdělávání), vymezuje předmět pedagogiky, popisuje
strukturu a základní teorie v pedagogice.
Obecná didaktika Je teorie vyučování, která popisuje vyučování a jeho složky (tj. učitele, žáka, obsah, metody,
prostředky, formy, hodnocení, aj.).
Srovnávací (komparativní) pedagogika Věnuje se srovnávání dvou nebo více vzdělávacích soustav. Cílem je popsat trendy ve vývoji
školství a umožnit výměnu zkušeností. I v rámci zahraničí.
Teorie výchovy Shromažďuje teorie a východiska, kterými je možné vysvětlit pedagogickou praxi. Např. vztah
rodinné výchovy a výsledků učení.
Dějiny výchovy a vzdělávání Obsahem je studium vývoje školy a vzdělávací soustavy, obsahu vzdělávání, metod a forem
vzdělávání. Vývoj samotné pedagogiky.
Metodologie pedagogického výzkumu Popisuje, jak probíhá pedagogický výzkum.
Hraniční pedagogické disciplíny – studium určitého jevu, který sdílí s další vědou.
Filozofie výchovy
Sociologie výchovy
Pedagogická psychologie
Sociální pedagogika
Ekonomie vzdělávání
Aplikované pedagogické disciplíny – propojení s praxí, dělení vertikální (podle věku skupiny)
nebo horizontální (obsah jednotlivých disciplín).
Školské pedagogiky Zaměřené na jednotlivé stupně škol – předškolní, základních škol, středoškolská, vysokoškolská.
Speciální pedagogika
Sociální pedagogika
Oborová a předmětová didaktika
Mimoškolské pedagogiky Ped. rodinné výchovy, volného času, vojenská pedagogika, andragogika a gerontopedagogika.
Andragogika
2.
Český vzdělávací systém – pojmy vzdělávací systém a školská soustava.