PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
21
Základní pojmy a jejich vzájemná provázanost – učení, vyučování, výchova, vzdělání,
sociální učení, socializace
Učení:
Učení je získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života. Naučené je
opakem vrozeného
proces, který navozuje změny psychických procesů, vlastností, způsobů, chování
výsledky učení nemají trvalý charakter, mohou být ovlivňovány novými
zkušenostmi
výsledky zrání mají trvalý charakter
psychický proces, který je faktorem v adaptaci a neustálém adaptování se jedince
na prostředí
veškeré změny chování a psychiky vlivem zkušenosti (ne všechny změny jsou ale
důsledkem učení - např. zrání)
Vyučování
Interakce učitele a žáka ve smyslu záměrného působení na žáka tak, aby u něj
docházelo k učení
Řízení procesu učení žáků, záměrné a systematické působení učitele na žáka
s cílem vštípit mu vědomosti, dovednosti a návyky, způsoby chování a vlastnosti
Heterodidakce (vyučování druhých), autodidakce, sebevýchova
Psycholociální proces, který řídí učitel
musí zohlednit: přiměřený výběr učiva, podání, organizaci vyučování, individuální
zvláštnosti a vývojové zvláštnosti žáků
Výchova
komplexní a celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti
Cílem je formování určitých názorů, postojů, hodnot
Výsledkem výchovy je harmonicky rozvinutá osobnost (=optimální stav)
Ovlivňování za pomoci výchovných prostředků (odměna/trest, vysvětlení, vzor)
Narušená výchova může vést k disharmonickému vývoji osobnosti
Záměrné organizované působení, které se uplatňuje v rodině, ve škole i v širším