PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
kamarádů, zároveň se bojí nezdaru
19
4. Vymezení obsahu pedagogické a sociální psychologie, jejich aplikace ve výchovném
poradenství a při prevenci sociálně nežádoucího chování, základní pojmy a jejich
vzájemná provázanost – učení, vyučování, výchova, vzdělání, sociální učení, socializace
Vymezení obsahu pedagogické a sociální psychologie
Pedagogická psychologie
vědní disciplína, vznikla v 80. letech 19. st.
zabývá se chováním, prožíváním člověka v procesu vzdělávání
Vymezení je nesnadné, neboť se odvíjí od názoru na její zařazení do soustavy
vědních oborů, od její vývojové etapy (proměňovalo se v čase), od zastávané
koncepce oboru
jde o obor, který se systematicky věnuje zkoumání jedince v kontextu výchovy a
vzdělávání
Sociální psychologie
Vznik počátkem 20. století (poprvé pojem „sociální psychologie“ použil
J.M.Baldwin)
předmět: utváření osobnosti v sociálně stimulujících situacích
sociální vztahy a prostředí jeden z důležitých faktorů formování psychiky nejblíže k psychologii osobnosti a vývojové psychologii na jedné straně přechází do psychologie, na druhé do sociologie studuje osobnost ve vztahu k okolí- věcem i lidem = sociální interakce studuje ovlivnění jedince sociálními vlivy
sleduje chování lidí ve společenských situacích
vliv na postoje a chování člověka, jaký vliv má skupina na jednotlivce
na rozdíl od sociologie je v popředí psychika člověka
Tři základní složky sociálního chování
individuální
interpersonální
skupinové